Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är tupparna gamla nog?  (läst 1162 gånger)

SaraD

• Västergötland
När är tupparna gamla nog?
« skrivet: 08 apr-11 kl 10:00 »
Min pappa har en hönsflock på strax över tio höns. Då hans tupp är ganska gammal och äggen inte blir befruktade så tänkte jag ge honom ett par av mina tuppar som är lohman-avkommor, så slipper jag slakta dom... Hur gamla behöver de två vara för att klara av en egen hönsflock? Hönorna är vita och bruna lohman.
Tupparna är födda i mitten på december.

/Sara
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När är tupparna gamla nog?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-11 kl 11:43 »
De flesta tuppar av lättare raser eller hybrider brukar kunna få till det när dom är ca 5 månader. Men bortsett från den biologiska mognaden som naturligtvis är en faktor beror det också på hur mentalt mogna de är och hur snälla/elaka hönorna är...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

SaraD

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 apr-11 kl 13:04 »
mmm, jag har kan nog tänka mig att pappas lohmanhönor kan vara ganska skarpa. Och jag tycker det är svårt att säga hur pass kavata de är. Här hemma är den store tuppen och hönorna väldigt snälla mot de yngre.
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 10 apr-11 kl 09:41 »
Oftast är det bäst om en tupp får växa upp och lära sig av en annan vuxen tupp för att sedan bli en bra tupp för flocken. Annars kan de ibland bli lite "sexgalna" :) Men de börjar försöka betäcka hönorna ganska tidigt, dock inte säkert att hönorna låter dem komma till om tupparna är allt för unga.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser