Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan man spara avelsägg?  (läst 6978 gånger)

äppelpaj

• Småland
Hur länge kan man spara avelsägg?
« skrivet: 13 apr-11 kl 16:14 »
Hej!
Hur länge brukar ni spara ägg som ska kläckas? (Antar att detsamma gäller olika fåglar?)

Xoot

• Gäst
SV: Hur länge kan man spara avelsägg?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 16:16 »
Jag fick förklarat för mig 10dagar men personer som köpt eller tiggt gratis avelsägg brukar kräva max 7dagar.

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 16:21 »
tiggt gratis??  :o
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 16:28 »
tiggt gratis??  :o

Ett par stycken har.  :-X  Men inget att hänga läpp för, gick på det först men nu är det stopp.  ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 16:43 »
14 dgr brukar inte vara några problem här...
Om man bara håller dem i tät behållare med lock(så de inte torkar), lagom svalt och vänder dem ett par gånger om dagen.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 21:24 »
Kläckbarheten försämras allteftersom äggen åldras. Jag skickar normalt inte ägg äldre än 7 dagar med posten. Ägg som jag sparar här hämma kan lätt bli 14 dagar. Jag har kläckt ägg som har varit runt en månad och det har blivit kycklingar då också.

Jag  hade en höna för många år sedan som la ett ägg varannan dag tills hon hade en hög med 14 ägg (dvs 28 dagar) Sedan ruvade hon. Hennes sämsta kläck var 11 kycklingar ;) det bästa  var 14 kycklingar  ;D

Måste man spara ägg länge så är det bäst om man kan förvara dem svalt men inte kallt (ca 12 grader), vända minst 2 gånger om dagen och gärna i en lite fuktigare miljö så att dom inte torkar för mycket. Har man dem i en lufttät låda måste man öppna och vädra när man vänder så att äggen inte kvävs.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

äppelpaj

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 16:11 »
Ok, då vet jag lite mer! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser