Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvade ägg, befruktade?  (läst 7184 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Ruvade ägg, befruktade?
« skrivet: 14 apr-11 kl 17:16 »
Kan ni som har lite mer erfarenhet berätta för mig om dessa ägg varit befruktade?
Dom har legat i kläckaren i en vecka nu, utan att nånting utvecklats i nåt av dom, så jag tog och "dissikerade" dom för att se om jag kunde få fram en eventuell groddskiva. Lyckades ta några bilder:

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nina77

• Hälsingland
SV: Ruvade ägg, befruktade?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 17:29 »
Befruktat men avstannat, tippar jag på

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 17:29 »
Nej, de ser inte befruktade ut. Efter en vecka ser man en tydlig röd "åderspindel" i ägget  :)

Eller menar du att det avstannat eller aldrig börjat utvecklas  :P den där pricken man ser i din gula kan man även hitta i köpeägg.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 17:34 »
Äggen var nog rejält skakade i frakten (sex av äggens luftblåsor var så "lösa" att dom flöt omkring helt fritt när jag vände runt på äggen), så jag undrar om det kan ha påverkat utvecklingen såpass mycket att absolut inget av dom 15 äggen ens började utvecklas. Annars tycker jag att det i alla fall brukar utvecklas liiite i början, men sen dö på grund av att snoddarna lossnat tex.

/Sara

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 17:58 »
Det där ägget är obefruktat.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 18:00 »
Det där ägget är obefruktat.

Båda? Det är två olika... Alla som jag hittade groddfläcken på såg ut som dessa två...

/Sara

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 18:56 »
Jaha, var det två olika. Men ja, de är obefruktade.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 19:02 »
Såhär ser ett befruktat ägg som ruvats i 1 dygn ut när man öppnar det.
Bildkälla:http://www.sciencephoto.com/images/download_lo_res.html?id=670072024

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 19:05 »
Och här är ett ruvat obefruktat ägg.
http://www.natureform.com/kb/index.php?article=1004

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 14 apr-11 kl 19:20 »
Lägger in ytterligare några. =)
Här är  befruktade som stannat av.

Det översta ägget i dina bilder skulle ev. kunna vara en sådan här.
A rarely seen FND. The egg was incubated for 3 days before being broken out. The blastodisc (arrow) deteriorated but still has the characteristic shape and size of a typical fertile blastodisc.

« Senast ändrad: 14 apr-11 kl 19:23 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 14 apr-11 kl 19:23 »
Egna foton.

Befruktat

Obefruktat

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 14 apr-11 kl 21:59 »
Då kan vi alltså med ganska stor säkerhet säga att alla äggen var obefruktade då, eller? Hur brukar befruktade men sönderskakade ägg se ut på groddskivan då? Brukar det utvecklas lite, lite men sen stanna av, eller?

/Sara

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 14 apr-11 kl 22:40 »
Om inte äggen är såpass sönderskakade att gulan har blivit en enda röra (spruckit och runnit ut) så brukar groddskivan se ut som vanligt. Jag har ibland fått ägg där luftblåsan släppt (flyter runt i ägget) och dessa har jag aldrig lyckats kläcka hittills så om det inte handlar om några riktigt speciella ägg så brukar jag kassera de med sprucken blåsa, men brukar alltid av nyfikenhet knäcka dessa och kolla groddskivan. Och de befruktade har som sagt sett normala ut och de obefruktade likaså. Ägg jag har lagt in och "chansat" men hittills aldrig lyckats har man sett på de befruktade hur groddskivan har växt (som på bilden från sciencephoto) och sedan stannat av i utveckling efter något dygn och ligger som en "grumlig, mojsig, plätt" över gulan medan de obefruktade har endast varit som en liten vit "vårta" som på de icke ruvade obefruktade.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 00:43 »
Tack för din visdom Sandra!  :-*  Jättebra bilder!  :D

Jag tyckte att jag kanske såg en befruktad groddskiva på nåt av dom första äggen jag kollade, men jag vete tusan om dom inte såg ut som på den översta bilden ändå... Minnet sviker...  :-[ Och i så fall var dom nog obefruktade ändå.
Jäkligt surt på alla 15 ägg.  :(

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 15 apr-11 kl 06:23 »
Tack för din visdom Sandra!  :-*  Jättebra bilder!  :D

Jag tyckte att jag kanske såg en befruktad groddskiva på nåt av dom första äggen jag kollade, men jag vete tusan om dom inte såg ut som på den översta bilden ändå... Minnet sviker...  :-[ Och i så fall var dom nog obefruktade ändå.
Jäkligt surt på alla 15 ägg.  :(

/Sara

Antar att de var köpeägg då... ta kontakt med säljaren och påpeka att tuppskrället inte gjort sitt jobb!!!  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 15 apr-11 kl 13:47 »
Antar att de var köpeägg då... ta kontakt med säljaren och påpeka att tuppskrället inte gjort sitt jobb!!!  >:D

Det var inte mina ägg utan en kompis som köpt hem dom. Dom skulle bara bo i min kläckare och bli kycklingar var det tänkt...  :-\

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 15 apr-11 kl 15:19 »
Det var inte mina ägg utan en kompis som köpt hem dom. Dom skulle bara bo i min kläckare och bli kycklingar var det tänkt...  :-\

/Sara

Ah, tråkigt ändå! =/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser