Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilka höns e bäst för nybörjare?  (läst 4030 gånger)

The Henhouse

• Västergötland
vilka höns e bäst för nybörjare?
« skrivet: 15 apr-11 kl 12:22 »
En nybliven hönsmamma...Min dröm går snart i uppfyllelse, har precis skaffat ett litet hönshus...
Hade tänkt mig max 5  hönor, ej någon tupp, vilken ras e bäst för en nybörjare? tacksam för svar :D

karsan

• Södermanland
SV: vilka höns e bäst för nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 17:55 »
Jag har haft höns i 1,5 år och är alltså fortfarande nybörjare.  Jag startade med första bästa jag fick tag på, vilket var blandras av lanthöns (blomme, hedemora,  samt inslag av Aracauna rätt långt tillbaka).  Det har funkat väldigt bra för mig. Lantraser borde ju ha bra hönsförstånd, t.ex. vett att gå in när det regnar, vett att äta rätt saker, ha rovdjursvett etc. Jag släpper ut mina i trädgården (villakvarter) en timme morgon och kväll.  De håller sig på tomten då - i f s rätt bra staket till grannarna.

Det var två hönor första året, sedan ruvade en fram kycklingar, ägg från samma ställe som de första, nu har jag fyra hönor, alltså ingen tupp.

Mina är inte så tama att jag kan bara kan ta i dem - men så har jag heller ingen ambition att kela med dem eftersom jag är allergisk mot fjäder (samt massa djur med päls så inga djur inne!)

Så en röst för lantisblandisar

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 18:19 »
Har haft fjäderfän i många år och har en salig blandning av dessa underbara djur.
Bra är att börja med lugna raser.
Själv började jag med Dvärg Kochin och har fortfarande kvar ett gäng sådana.
Fick det rådet av hönsföreningen i min närhet att det var en lugn å trygg ras att börja med.
Hedemora, lantras, e åxå en lugn å bra ras. Tunga raser e oftast lugnare å lättare att börja med men måste säga att mina Lohman/Leghorn damer är otroligt lugna å fina vilket förvånat mig mycket.
En undran... Varför ingen tupp?? Bor du så att du inte kan ha eller varför?
Tuppen har ju en betydande roll i flocken, inte bara för fortplantningen utan är den som styr upp gänget etc.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 18:50 »
Dvärgkochin framhålls ofta som en lämplig ras för nybörjare.  Det är sant, att de är väldigt behagliga att umgås med.  Vill man hantera hönsen mycket, fånga och hålla,  är det en passande ras.  Däremot kräver de en hel del extra skötsel och alltid rent och torrt underlag  på grund av sin speciella fjäderdräkt.
Dvärgwyandotte som är min andra ras, är helt okomplicerad att ha (om inte man vill undvika ruvning).  De är riktiga sprätthöns som finner massor av sin mat själva om de får chansen.
De är pigga och smarta,  tillgängliga och inte flaxiga.  Inte flygbenägna. De värper stora ägg för att vara dvärgar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

The Henhouse

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-11 kl 16:00 »
En nybliven hönsmamma...Min dröm går snart i uppfyllelse, har precis skaffat ett litet hönshus...
Hade tänkt mig max 5  hönor, ej någon tupp, vilken ras e bäst för en nybörjare? tacksam för svar :D

The Henhouse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-11 kl 16:09 »
Tack så hjärtligt för bra info än så länge...tar till mig eran expertis och skall kolla upp lite om dessa raser.
Jag bor i någorlunda tätbebyggt område så att jag tror att vi undviker tupp för grannsämjans skull ;) Kan man blanda olika raser?

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-11 kl 20:08 »
Ja visst kan man bölanda olika raser, Själv har jag bland annat Dvärg kochins (supersöta, trevliga men mycket benägna att ruva, vvilket gör att de slutar värpa under tiden..) Skånsk Blomme, trevliga, inte så ruvningsvilliga, lägger stora,fina ägg. Ett par Lohmans som bara värper och aldrig ruvar. Jättesnälla! Dvärg welsumer, lite skyggare än de andra, men värper fina rosabruna ägg. och så några blandisar ... ::)
Vad många det blev.... ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser