Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Du har en affärsidé - någon annan betalar  (läst 2927 gånger)

Pe4r

• Gäst
Du har en affärsidé - någon annan betalar
« skrivet: 17 apr-11 kl 23:11 »
Vi säger att Sverige går trögt, många saknar jobb men på kommunal nivå satsar man
på att erbjuda invånarna bidrag till att starta nått eget - eller nån annan som ger detta bidrag då.

Vi kan kalla det stipendium eller liknande.

Hur skulle din affärsidé se ut om du fick möjlighet att söka ett stipendium/bidrag till uppstart av en verksamhet som
du troligtvis kan jobba med resten av ditt yrkesverksamma liv?

Jag skulle söka bidrag för uppstart av mjölkgård, en mjölkgård som jag kan driva delvis själv,
men även leja in kanske på halvtid eller liknande för att hinna med allt.

En god tanke jag har är att då ska man bygga allt från början,
man bygger ett hus - räcker med kanske 80 kvm.
Garage för sin egen bil och sådant men även garage där man kan ställa in traktorer och maskiner för service och reparation.

Maskinhall behövs ju så man kan ha allt inomhus, en stor rejäl maskinhall vägg i vägg med garaget där man i maskinhallen
ska kunna inrymma den mesta utrustningen på gården så kan man ha städat och fint ute i det fria i stället.

Men ladugården då, den viktigaste delen för att få nån verksamhet, ja en ladugård som tar kanske 100 kor i robot,
kanske lite mindre så man inte behöver lägga ner allt för många timmar på det hela.

Man bygger, inkvarterar 80-talet kor eller liknande och kör igång, köper in allt man kan tänkas behöva, förbrukningsmaterial med bra datum
bunkrar man upp så man verkligen klarar sig ett tag med både det ena och det andra.

För att sedan inte ha allt för mycket göra så, allt är nybyggt, vissa grejer kanske går sönder redan från början,
så blir det säkert men renovera och måla, det är oftast nått man kan lägga på framtiden, man ser till att det är rent och snyggt och håller efter.

Skulle det bli vissa arbetstoppar kanske man har inte bara 1 avbytare/personal utan man har ytterliggare 1 som kan hoppa in nån dag här och där
och hjälpa till att jobba bort allt som måste göras.

På så sätt kanske man kan planera och genomföra ett bra arbete på en bra gård, man är ute i god tid och håller ordning på saker och ting,
man håller rent och snyggt, har ordentligt med förvarningsutrymmen och förråd så saker och ting inte behöver stå ute i väder och vind.

Nu pratar jag om stora pengar förstås:

Hus:          1    miljon.
Garage:    0,5 miljon.
Verkstad   1    miljon.
Maskinhall 0,5 miljon.  (Kan isoleras i efterhand)
Ladugård   5  miljoner?

Det drar snabbt iväg, men är man ett par som planerar att bilda familj och kanske få barnen att ta över,
ja det händer väl inte så ofta att det byggs nya mjölkgårdar på det sättet men då bygger man
upp en verksamhet/företag som kanske lever vidare i ett antal generationer in i framtiden.

Men om man nu bara kan drömma om ett sådant bidrag, ja iförsig kan man kanske hitta en finansiering där
man får ett bidrag  men beroende på  framtida vinst så kan bidragsgivaren ge en viss amortering i efterhand
för att inte allt ska ses som bidrag utan det är delvis ett lån också, men annars kanske det fanns annat att prova.

Får kanske? Gris? Egen slakteriverksamhet?

Pe4r

• Gäst
SV: Du har en affärsidé - någon annan betalar
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 23:51 »
Skall tillägga maskiner.

Jag behöver ju en bil, inte den allra nyaste men en 8 år gammal kombi duger ju, typ Volvo.

Traktor, 10 år gammal, redskapen samma där, behöver man ytterliggare nån traktor, en större och en mindre t.ex.
då kan den mindre traktor vara lite äldre typ en 20 år gammal traktor.

Sen får man väl jobba upp sig och investera efter ett antal år.

_nessie_

• Täckodlar efter Ruth Stouts modell
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 23:52 »
Börja med utbildning. En två-årig naturbruks-kurs och toppa med gårdsmästare kurs. Under dessa åren får du erfarenhet och kontakter. Kolla tex här: http://önnestadsgymnasiet.se/ eller sök någon folkhögskoleutbildning. Bra att bo på skolan under utbildningen.

När du skaffat dig papper på kunskaper, vilket ger dig trovärdighet hos bank när du måste söka banklån, kanske du kan sätta in en annons i tidningen Land att du vill arrendera en gård som inneboende på gården.
Kanske nappar någon äldre lantbrukare som är på väg att lägga av men inte vill flytta direkt. Då har du råd och hjälp av gubben och känna dig för om det kan funka där för dig i framtiden.

För att förbereda för ev banklån ska du redan i dag börja ett sparande hos en bank. Även om det bara är ett par hundra kr i månaden. Det kommer ändå att visa att du har lite koll på din ekonomi och inte lever på ruinens brant varje månad.

Du verkar ivrig o har energi. Du kan tjuvstarta en utbildning genom att läsa något ämne på distans, på tex 25%. Det får man studera även om man får socialbidrag eller från facket. (studerar man mer än så räknas man inte som arbetssökande).

Lycka till! Sikta mot månen så när du trädtopparna! Om fyra år kan du vara där!
Nessie

Pe4r

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 00:00 »
Missade det där med att jag var ivrig.

Jag har aktivitetsersättning från Försäkringskassan och dom bryr sig inte mycket i vad jag gör,
jag kan tjäna upp till ca 3400 kr i månaden utan att mitt bidrag påverkas dessutom.

Så man kunde kolla lite böcker på tradera och sånt, kanske låna och börja läsa,
tror jag ska börja fördjupa mig i dessa forum och läsa in mig på allt som folk skriver och sen kanske man anteckningar
saker som känns viktiga, sen kan man läsa och fundera, göra diverse kalkyler, någon gav mig deras mjölkpris i en tråd,
det är nått man kan räkna lite på och se vad man får ut på en längre tid o.s.v. alla kostnader på gården o.s.v.

Om man gått folkhögskola hade det kallats projektarbete eller skolarbete men man kan ju ha ett projektarbete och läsa in sig
på allt från nötkreatursraser till ekonomi så blir man till slut ganska duktig och sakkunnig på vissa detaljer.

_nessie_

• Täckodlar efter Ruth Stouts modell
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 00:12 »
Visst kan du göra så. Autodidakt kallas det när man är självlärd.

Tyvärr är det inte så mycket värt om du inte har papper på det. Om du är som jag, intresserad av allt mellan himmel och jord, gäller det att sovra och fokusera på det som du verkligen har nytta av i detta NU. Annars försivnner bara dagarna och framtiden är lika långt borta som innan.

Jag har också som du, aktivitetsstöd. När man har det får man tyvärr inte utföra något som helst som leder till något intyg eller betyg (!?)

Kanske du kan kontakta något större lantbruk om praktikplats? Då får du iaf syssla med det du har planer inför. Och referenser inför framtiden. Du kan ju avtala 20 tim/v för du får ju inte högre dagpenning även om du jobbar hela dagar på praktik. Ett plus är att du får resorna betalda.

Pe4r

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 00:37 »
Söker här på forumet en gård som vill ge mig en plats, säng, mat och arbete.

Gör man riktigt bra ifrån sig får man kanske en slant också.
Jobba, och kanske läsa och förkovra sig samtidigt, så lär man ju sig massor av att jobba på en gård också.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-11 kl 09:51 »
Nu bor jag i ett annat land an du men jag har haft samma funderingar och pratat med bonder om hur de gjorde for att komma in i sitt yrke. De allra flesta (99%) hade yrket/garden/marken i slakten/familjen. Dvs. de var "fodda" till jordbrukare.

Sa min foljdfraga blev om man inte ar "fodd" till jordbrukare, hur blir men da en? Det allra basta svaret jag fick var att bli "adopterad".

Ak runt och titta pa gardar, tala med lantbrukare, besok massor och kurser. Du kommer garanterat att stota pa manga manga aldre man och par som aven om dom har barn inte har nagon som kan ta over garden nar de ar gamla/doda. Erbjud dig att "ta over garden", ta jobb som praktikant pa en gard dar inga barn finns och bonden ar gammal. Du kommer att fa lara dig yrket fran grunden, med en bra larare som kan sin gard utan och innan. Nar fortroende har byggts upp kommer bonden att salja eller avlida och da kan du lugnt ta over garden (till marknadspris om du inte redan lyckats fa till ett battre pris).

Det andra sattet ar att leta ratt pa en ensamstaende bonde/arvtagare som har/kommer att fa en gard inom en inte alltfor avlagsen framtid. Da har du ocksa ditt pa det torra!

Bra mycket enklare an att starta upp fran noll.  :)

Pe4r

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 apr-11 kl 10:02 »
Se vad latt det ar att lasa text utan prickar.  :)

Jo precis, det är lite så jag tänker, har lagt in en annons här i forumet, söker efter en gård där
man kan tänkas bli nån typ av dräng eller praktikant.

Har kollat hemnet.se och hittat bl.a. en gård för ca 4,5 miljoner, sen finns det ju gårdar som är mycket billigare, men för 4,5 fick man en gård
som har fungerat som mjölkgård, ev. kanske djur och sådant följde med där.

Eller så hittar man en gård där man kan få hjälpa till några år och en dag får man chans att ta över, det vore ju en god idé, verkligen lyckas bli nått.

Jaja, jag tänker inte anstränga mig för detta nu, väntar och ser vad man kan tänka sig få för svar framöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser