Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör vi med städningen när kycklingarna kommer? (KYCKLINGARNA ÄR HÄR! FILM! )  (läst 3455 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Har en japansk vaktel som ligger och ruvar och är nu inte många dagar kvar till kläckning. Problemet är att de senaste dagarna har hönsen som gick i samma box fått för sig att sova uppe på vaktelns bur och sitta och bajsa ned i den!  >:( Flyttade på hönsen till en annan box. Nu ikväll när jag gjorde en allra sista genomgång av äggen (plocka bort ev. spruckna ägg som kan gå sönder och smeta ned de andra m.m) så säger jag bara urk vad det stank och jag fick se att hönsen hunnit bajsa ned rejält under den tid de hann att natta sig på buren!

Nu vågar man ju allt annat än att städa buren för då reser sig väll mamma vaktel... Men är orolig för när kycklingarna kommer och man börjar städa också, tänk om mamman blir stressad och överger dem eller något? Vad är era erfarenheter? Man kanske kan lägga på ett nytt lager rent spån ovanpå det gamla tills kycklingarna blivit större och sedan tömma buren?
« Senast ändrad: 22 apr-11 kl 22:47 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Astra

• Uppland
SV: Hur gör vi med städningen när kycklingarna kommer?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 22:12 »
 :-\ Har ingen erfarenhet av ruvande vaktel (grattis till det förresten :D) men det låter lite som om det kommer bli Coccidios-limpa om man har på mer strö... Jag skulle nog dra över lite mer strö nu och vänta tills de kläckts och då stoppa över mor och barn till en "färsk" bur och ha en värmelampa i beredskap om tanten skulle säga upp sig som mamma.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 22:14 »
Men om du pillar under henne o tar gg o lyser så borde du väll kunna ta en skoffa o ta väck bajset ur buren. typ om det är mörkt...
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Skylla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 10:37 »
Jag har fint spån till mina vaktlar som rinner igenom en kattsandspade så jag plocka lite då å då. Det va aldrig några problem.
fjäska lite efteråt med ägg å mask. :)
Lycka till! Det är riktigt roligt att få äran att se hönan med kycklingar :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 21 apr-11 kl 21:03 »
Fick ut en hel del skit även om det ligger en del kvar också. Buren står så högt att jag knappt kan se över kanten in till vakteln om jag inte ställer mig på tårna. La på nytt, rent spån också så nu ser det helt OK ut och vet ni vad... Vakteln ville inte resa sig från redet (annars brukar hon fly boet såfort man kommer in), som halvlåg på äggen... Tillslut så pinnade hon iväg endå och då hörde jag hur det pep ur ett ägg!! Hon gick tillbaka till redet såfort jag lämnat byggnaden. =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #5 skrivet: 21 apr-11 kl 23:15 »
Tillslut så pinnade hon iväg endå och då hörde jag hur det pep ur ett ägg!! Hon gick tillbaka till redet såfort jag lämnat byggnaden. =)

Ååååå det är så spännande! Hoppas nu att allt går bra! Visst lägger du upp bilder sen... jag väntar med spänning!  :o  :D
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 22 apr-11 kl 12:24 »
 DE HAR BÖRJAT KLÄCKAS! ;D ;D

kennetshöns

« Svar #7 skrivet: 22 apr-11 kl 12:46 »

Grattis
Väntar så efter antal och bilder vad kul

Kenneth

Skylla

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-11 kl 15:24 »
Så roligt!!:) grattis!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 22 apr-11 kl 22:46 »
Hade lilla kameran på mig precis när jag upptäckte att det hade börjat komma smått så filmade några klipp. Tyvärr så skulle jag åka iväg bara någon halvtimme senare (är hos pöjkvännen nu) men ville verkligen hinna få in något att visa så jag startade movie maker och la i full stress in lite olika klipp huller om buller, blev tyvärr väldigt mörkt, hann inte med att redigera eller något... Bara slänga in klipp (och nu ser jag att jag missade att lägga in favoritklippet :( ) och publicera sedan ge youtube order att ladda upp samtidigt som jag lämnade huset sedan och hoppas på att det inte blev något error. ::) Men nu ser jag att datorn hos mamma lyckades så de klippen jag la in ligger nu uppe! Lägger in filmen här.

2st kycklingart var det där och runt 16:00 tiden när mamma var där så kunde hon se 3st titta fram... Kan bli 8st tror jag som flest. :D Sååå jäkla söta (mångdubbelt sötare med en liten vaktelmamma med! ;D)!! Hoppas de lever nä jag kommer hem.  :-X ::) Men mamma vaktel verkar VÄLDIGT mån om de små. En liten honungsrackare stack iväg från boet och då gick hon och hämtade den! ;D ;D

vaktelbebis.wmv
« Senast ändrad: 22 apr-11 kl 22:49 av Linkoso »

Dolvis

• Östergötland
Gud vad kul! Grattis!!! :D

Fredrikslund

• Södermanland
Vad roligt att du fick som du ville tillslut! GRATTIS :)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #12 skrivet: 23 apr-11 kl 21:51 »

Va roligt! Stort grattis!! Vilken fin påskpresent! Blir spännande att följa fortsättningen!  :D

Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser