Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips till bygge av torkapparat önskas  (läst 3669 gånger)

TobiasJ

Tips till bygge av torkapparat önskas
« skrivet: 18 apr-11 kl 10:10 »
Tänkte att jag under sommaren skulle bygga en egen torkapparat för att torka grönsaker, örter mm. Tänkte att jag skulle bygga som ett skåp i trä med flera torkollor och en värmefläkt under. Problemet är vad man ska använda för material till torkollorna. Rostfri metallduk är svindyr så det känns knappast som ett alternativ. Är det någon som har tips på vad man ska använda? Är det någon som byggt ett eget "torkskåp" så får ni gärna komma med alla tips ni har. :)

MVH//Tobbe

AK Corall

• Småland
SV: Tips till bygge av torkapparat önskas
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 22:03 »
Varför inte prova en sån här?
http://www.i4at.org/surv/soldehyd.htm

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 21:44 »
Tänkte att jag under sommaren skulle bygga en egen torkapparat för att torka grönsaker, örter mm. Tänkte att jag skulle bygga som ett skåp i trä med flera torkollor och en värmefläkt under. Problemet är vad man ska använda för material till torkollorna. Rostfri metallduk är svindyr så det känns knappast som ett alternativ. Är det någon som har tips på vad man ska använda? Är det någon som byggt ett eget "torkskåp" så får ni gärna komma med alla tips ni har. :)

MVH//Tobbe
Vi torkar alltid svamp för vårt behov på en ställning gjord av en träram (ca 1,30 x 70 cm) med fastsatt myggnät över. Ramen riggar vi över elementet i köket (ett vanligt oljefyllt som går på el), den rensade och delade svampen breds ut över myggnätet, värme på elementet och svampen torkar över natten.  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 15:59 »
Camilla Plum har en del tips om hus man kan bygga om byråer eller garderober till torkskåp:

http://www.dr.dk/nu/player/#/camilla-plum-mad-der-holder/7638

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 20 maj-11 kl 08:00 »
Jag har skissat på en torkapparat i form av ett skåp där man kan skjuta in ramar med myggnät på. Sedan är det min tanke att sätta en solcellsdriven "båtfläkt" på, alternativt en datorfläkt, som suger luft igenom skåpet. Helst skulle luften vara solvärmd också, genom att in-luften får passera bakom ett (solbelyst) glas. Men den finns ännu bara i fantasin (och på ritbordet).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 20 maj-11 kl 08:06 »

MVH//Tobbe

Jag torkar inne idag, en Evermat med rf-nät, Funkar fint, men ibland fastnar det man torkar.

Jag såg i ett varuhus att de säljer nät av något teflon-liknande material. Tanken är att det skall användas på grillen, så att saker inte skall fastna och det skall vara lätt att göra rent. Verkar intressant. Lite dyrt dock ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser