Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor med höns??  (läst 1775 gånger)

nina77

• Hälsingland
Ankor med höns??
« skrivet: 22 apr-11 kl 07:20 »
Jag skulle vilja några ankor, av en liten ras. (vilken rekommenderar ni) jag har aldrig haft ankor, men min svärmor som bor på gården har haft. Vi har passande ankhus + att de får gå fritt, samt att vi bor bredvid sjön, så att de kan få bada när det är säsong. Men frågan är om de kan bo med hönsen på vintern? Måste de bada även då? Får ta in dom i badkaret då *s* Jag skulle vilja ha tag på 4 ankungar alt ägg att kläcka själv. Jag bor i Hälsingland. Tycker vita ankor är fina :-)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ankor med höns??
« Svar #1 skrivet: 22 apr-11 kl 08:20 »
Av liten ras så rekomenderar jag Smaragdand eller mignonanka.
De kan bo med hönsen på vintern och på vintern behöver du bara fylla upp en balja utomhus(inte inne, blir blött) någon gång i veckan så de kan bada lite. Varje dag är inte nödvändig på vintern..  ;D  :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-11 kl 08:40 »
Ok, det låter ju bra om de inte behöver bada så ofta då. Vad har de för temperaturkrav på vintern? vet du någon som kan sälja och skicka ägg till mig?? Helst skulle jag vilja köpa nykläckta, men vet ingen i min närhet som har??

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 22 apr-11 kl 08:44 »
Ankor är mycket tåliga mot kyla och behöver inte ens ett isolerat hus. (Kolla bara på gräsänderna som våra tamankor härstammar ifrån, de är ju ute året runt)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Markus 98

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 17:28 »
Mina migonankor har alltid delat hus med höns och det har aldrig varit några problem. Har hörtalas om migon drakar som bits och dödar kycklingar men mina har alltid varit snäll 

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser