Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som inte suger  (läst 2507 gånger)

Krysmynta

Lamm som inte suger
« skrivet: 23 apr-11 kl 08:49 »
Har ett gutelamm som är två dygn och hon äter inte. Verkar inte så intresserad av mammas spenar och inte av min nappflaska. Sprutar i henne lammersätting. Någon som varit med om liknande? Hennes syster överlevde ett dygn, sen dog hon. Antagligen så åt inte hon heller.

Fårtokig

• Skåne
SV: Lamm som inte suger
« Svar #1 skrivet: 23 apr-11 kl 10:04 »
Hej!
Kan du få lammet att svälja hade jag fortsatt mjölka ut o ge med flaska. Får har en sug/sväljreflex i mungipan. Kittla den med ett finger där samtidigt som du matar. Sväljer den inte är det säkrare att sonda, men det ska du inte behöva göra så många gånger. Händer ju tyvärr att dom har medfödda fel o inte går att hjälpa..  :(

Krysmynta

« Svar #2 skrivet: 23 apr-11 kl 11:00 »
Tack för tips att kittla i mungipan! Jag bytte napp och kittlade - då åt hon ;D

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 23 apr-11 kl 11:31 »
Verkar hon hängig i bakbenen också så kan den vara selenbrist. Då gäller det att snabbt få i henne ordentligt med selen. Finns att köpa i pulverform på apoteket.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser