Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virke till ny syll!  (läst 6121 gånger)

Crataegus

• Småland
Virke till ny syll!
« skrivet: 22 apr-11 kl 22:18 »
Hej.
Ena syllstocken på mitt hus är genomrutten pga ett mångårigt avloppsläck, tänkte byta den men det är svårt att hitta virke.
Har sökt på nätet och det enda vettiga jag kan hitta är några firmor som säljer timmer till timmerhus men dom finns i Dalarna eller ännu längre bort.
Jag bor i Småland och anar att det blir en stor fraktkostnad.
Nån som har en ide eller ett tips?
Lars

Vitis

• Skåne
SV: Virke till ny syll!
« Svar #1 skrivet: 23 apr-11 kl 09:28 »
Bor du i Småland borde det finnas nån liten såg i närheten där du kan beställa exakt den dimension du behöver. T.o.m. här i södra Skåne finns det små "bonnasågar".

Jag har hittat ett par via Blocket här i närheten.

Ptr

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 00:57 »
Ring och fråga Logosåg eller Bamsesågen om de kan hänvisa dig till nån av deras kunder!

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 maj-11 kl 22:32 »
Var i Småland bor du?

/Neiklot

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 19:40 »
Är det Ek, fur eller gran?

Jag har ett nedplockat timmerhus från sent 1800-tal. En del dåliga bitar men en hel del bra också.

Hur mycket behöver du? bxhxl?

Bör tilläggas att jag bor i närheten av Brömsebro, alltså Nordöstra hörnet av Blekinge.
/Attis

trädman

« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 23:01 »
Jag trodde hela småland var fullt av skog (utom den som blåste ner i Gudrun och Per). Det borde finnas någon som kan leverera den stock du behöver på nära håll. Det går bra att bila en enstaka stock. Då bortfaller behovet av sågverk.

Crataegus

• Småland
Byte av syll
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 11:10 »
Jag har inte de exakta måtten, men 200mm x 200mm x 12m till långsidan, vill helst inte dela upp syllen i mer än två delar så 6,5 x 6,5 m. Behöver också byta syllen på ena kortsidan som är strax under 7m.
Huset är byggt i skiftesverk eller fackverk tror jag det heter, så det är bara syllen som har hellängd, jag behöver en del virke längre upp men det är kortare bitar ca 160mm x 1600 mm(bxl), höjd inte så noga kan anpassas.
Materialet är furu.
Lars

Crataegus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 11:14 »
Var i Småland bor du?

/Neiklot
Var i Småland bor du?

/Neiklot
Två mil utanför Vimmerby i byn Krogsfall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser