Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning, nummerserie?  (läst 3335 gånger)

Lina W

• Ångermanland
Märkning, nummerserie?
« skrivet: 26 apr-11 kl 14:24 »
Ni som har lite fler lamm, hur gör ni med individnumren på märkningen?
Får tacklammen en serie och baggarna en eller blandar ni?
Alla börjar med 11 (året) och sen löpnummer men jag är osäker om jag ska låta baggarna får börja på ex 50.

Min man kommer ifrån en mjölkgård och tycker absolut att baggarna ska ha en egen serie för så gör man ju på kor...  ???
Fast de har ju aldrig året först....
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

vallhunden

• Västergötland
SV: Märkning, nummerserie?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 14:54 »
Jag köper två olika märken till lammen. Ett Combi mini märke som det är lätt att läsa av numren på och ett annat av typ Hortens. I år köpte jag de nya platsmärkena som ser ut som Hortens.

Sen sätter jag combi märket i vänster öra om det är ett tacklamm och i högerr öra om det är ett bagglamm. På det viset har jag lite koll på dom, vilka som är vad... ;D

Märkena är numrerade i löpnummer 11001, 11002, 11003 3tc
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 15:23 »
Vi har så liten besättning att jag inte har brytt mig om att märka dem på något speciellt sätt, alla märks på samma sätt med "årtalet" + ett löpnummer.
Men jag vet att andra gör så att tacklammen märks med bricka i vänster öra och bagglammen i höger.. När man sedan slaktat av så märker man upp de ev. kvarvarande med ytterligare en bricka.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 15:34 »
Jag märker alla i samma serie, och i samma öra. Först funderade jag på att märka baggarna i vänster öra med gult märke och tacklammen i höger. Sen kom jag på att mina baggar ju får horn strax efter födseln...  :-[

Bimbo-JBF

Någon som får över hundra lamm kan gärna berätta hur de gör med nummerserien.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 21:55 »
Vi har combi mini märken och alla märks i höger öra för att sen märkas i det andra örat om de blir kvar som liv lamm.
Alla tacklamm får jämna nummer och alla bagg lamm får ojämna nummer ! Så har jag gjort sen jag var liten och skulle aldrig kunna ändra på det  ;D  Alltså kan jag se direkt på huvudet om det är ett tack eller bagg lamm jag talar med !  ;D
Årtalet först förstås !  :)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-11 kl 22:09 »
Snor tråden lite (förlåt TS), undrar hur tusan jag skall veta hur många fler lamm det kommer ??? ::)
Ska ju tillägga att jag för ett tag sen köpte ett gäng tackor, vissa med unga lamm & andra utan.
Vet inte vilka som är dräktiga då jag tycker de flesta är ganska runda, bäbismage  ;).

Skall ju tilläggas att det är finull & jag vet att en bagge hade smitit in i flocken......

Ingen som skriver individnr själva, givetvis om man inte har så många? Blir inte lika bra men.
El räknar alla på en höft hur många lamm som kommer å beställer alltid tillräckligt?!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 apr-11 kl 23:32 »
Ingen som skriver individnr själva, givetvis om man inte har så många? Blir inte lika bra men.
El räknar alla på en höft hur många lamm som kommer å beställer alltid tillräckligt?!

Det är inte tillåtet att ha handskrivna som en permanent lösning, är bara meningen som ett nödlösningsalternativ ifall ett får tappar ett märke.

Beställer endera när jag lammat klart el hoftar till och hoppas det räcker och blir över eller beställer fler vartefter... man har ju trots allt 6 månader på sig att få de rackarna märkta. Men det blir ju fasen så mycket enklare om man gör det från början.

Gör själv som så många andra här... bagge i vänster och tacka i höger, då kan man enkelt särskilja dem.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 27 apr-11 kl 00:27 »

Någon som får över hundra lamm kan gärna berätta hur de gör med nummerserien.

Det är nog snarare om man får över tusen som det blir svårt. 11999 funkar ju fint.  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 06:05 »
Vi har ju inte heller så många djur, men vi märker året sen 1-2-3 osv.
Vi har inte speciella nr för baggar och tackor...
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 07:54 »
Det är nog snarare om man får över tusen som det blir svårt. 11999 funkar ju fint.  ;)
:-[ :-[ ::) Vilken tur för mig att jag döpte mig själv till Bimbo i mitt inlägg ovan... Tack för rättelsen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 10:44 »
Jag får runt 120 lamm per år och kör 11001 osv utan delning mellan baggar o tackor. För hur tusan ska man veta vilka som blir flest av osv? Förra året fick jag betydligt fler baggar än tackor. I år har det varit tvärtom hittills. Dessutom är det smidigare att plocka nr i turordning som de föds (lammen alltså).
Nu har jag också raser som ger horn: roslag och gute. Även om gutarna får horn även på tackor, så skiljer de så pass i storlek att det är lätt att se.
Jag märker lammen samma dag de föds med horten i båda öronen.

Gjorde även likadant med finullsfåren, där jag som mest hade 120 lammande tackor (många lamm blir det).

Fårtokig

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 12:26 »
Hej!
Vi brukar få drygt 150 lamm. För att spara lite pengar köper vi "årets"  (11001 osv.) märken till tacklammen och märker o högeröra. Till bagglammen använder vi fjolårets (10001) märken och märker i vänsteröra.

På så vis har vi alltid "paret" kvar att sätta i andra örat på de tacklamm vi väljer att lägga till. Man är ju inte skyldig att varesig individmärka eller märka i båda öron på djur som är under 12månader (än så länge!).

Under hösten när vi väger lammen varje vecka har vi ändå bagg/tacklamm i olika grupper och på olika listor så det är inga problem att hitta nummerna på listorna.

Man får uppskatta hur många lamm det blir. Ca 2/tacka o lägg till några för o va på den säkra sidan.

:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser