Vår Brahmatupp har varit världens bästa: snäll, ansvarsfull på alla de vis och tagit hand om alla hönor på bästa sätt. Men nu senaste veckorna har han plötsligt blivit ilsk. Han har gått ute i det fria med sin flock några timmar per dag och fått smak på det (hönsgården är under reparation efter att snön ställt till det lite) och det är när man ska stänga in dem i hönshuset som problemen började. Han blev väl förbannad för att de inte fick gå ut längre och började helt enkelt attackera när vi skulle stänga dörren. Han bits och sparkar. En dag i helgen rök två hönor ihop (den ena har kycklingar) och han särade på dem, sen gick jag förbi ca ½ minut senare och han bet mig. Jag antar att han skyddad kycklingarna, men så har han aldrig gjort förut!
Och idag var han helt knäpp: hönsen gick ute på lunchen och jag, hundarna och sambon skulle ta en promenad. Hönsen stod utanför grinden, jag och hundarna går ut genom grinden och han bryr sig inte. Sen går sambon ut sist och stänger grinden, då flyger tuppen på honom. Sen efter promenaden ska vi stänga in dem i hönshuset och får in flocken utan problem (lockar med brödbitar), när sambon ska stänga dörren flyger tuppen på honom igen och igen. Min sambo lyckas kränga av sig jackan och kasta över tuppj*veln som blir helt paff och ger sig.

Han går alltså till attack då man stänger en dörr i närheten av honom, verkar som han blir arg för att man ska stänga in/ute honom och begränsa friheten. Men jag fattar ändå inte varför, vi har alltid behandlat honom och hönorna väl och de kommer springande så fort man kommer och tigger av oss. Tuppen har man kunnat klappa och lyfta och han har aldrig visat några såna tendenser förut. Det är läskigt när han beter sig han gör, han är ju en stor Brahmatupp...

Han fyllde ett år nu i april.
Vad ska man göra? Går det att "bota" på nåt sätt? Jag vill inte ha en tupp folk behöver vara rädda för, även om han skulle låta oss vara ifred så går det ju inte ha att ha en folkilsk tupp. Vi har några grannar som hönsvakt och har barn på besök ibland...