Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När lägga under äggen?  (läst 2215 gånger)

Attes matte

• Jämtland
När lägga under äggen?
« skrivet: 28 apr-11 kl 20:13 »
Det finns säkert nåt svar nånstans i nån tråd som jag inte hittar, så jag frågar ändå... ;)

Jag har tio ägg i kläckaren som är på dag 14 idag (ska lysa dom ikväll så att allting ser bra ut), och så har jag turen att en av mina australorp-hönor har bestämt sig för att ruva. Riktigt tjurigt har hon legat nu i ungefär en vecka. Innan dess gick det att fösa ut henne, men inte nu längre. ;) Platt som en pannkaka och "morrar" när man kommer och stör.  ;D

Min tanke är ju nu att hon ska få fem av dom tio äggen i kläckaren och kläcka fram kycklingarna dom sista dagarna, men när ska jag lägga dit dom? På dag 18 eller spelar det ingen roll? Hon har idag fått en egen låda (en transportbur) med massor med hö i och så har jag lagt dit fem golfbollar för att se så att hon faktiskt ligger kvar.
Om allt går bra för henne tänkte jag sen smyga dit dom maskinkläckta kycklingarna sent på kvällen och hoppas att hon tar till sig dom oxå. ;)

Så när ska jag lägga dit äggen tycker ni?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nina77

• Hälsingland
SV: När lägga under äggen?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-11 kl 20:19 »
Jag la dit äggen i samma veva som jag stängde av vändningen på äggen. de kläcktes fint. Sen lät jag henne adoptera 15 kycklingar till. Dom fick hon på dagen, inga problem. Hon tackade o tog emot. Nu har jag nya ägg i kläckaren och har åter igen turen att en höna lagt sig till rätta. Jag tar ut 5 av äggen när jag slutar vända och hoppas att allt går bra. Jag kommer tyvärr vara bortrest i en v när de kläcks. Men har svärmor som sköter det hela.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 20:21 »
Nu har jag lagt 3 av maskinäggen under ruvhönan. Får se hur det går... Håller tummarna för att jag ska få mina allra första hemmakycklingar från egna hönsen och som dessutom ska få en riktig mamma!  :D

/Sara

finkmor

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 21:12 »
Ligger hon stumt skulle jag lägga dit alla 10 ägg så behövde inte jag ha pasning av några kycklingar alls för det fixar hönan

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 21:32 »
Ligger hon stumt skulle jag lägga dit alla 10 ägg så behövde inte jag ha pasning av några kycklingar alls för det fixar hönan

Jag tänker smyga dit resterande kycklingar till henne när dom kläckts... Jag fegar lite. ;)

/Sara

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-11 kl 23:13 »
Lägg äggen under hönan en stund efter att de kläckts och torkat. Se bara till att de kommer inunder hönan baktill... och gärna i mörker. Dessutom är det bra om hon redan har några "egna" där också, då märker hon inte dom nya och pickar bort dem.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 00:35 »
Lägg äggen under hönan en stund efter att de kläckts och torkat. Se bara till att de kommer inunder hönan baktill... och gärna i mörker. Dessutom är det bra om hon redan har några "egna" där också, då märker hon inte dom nya och pickar bort dem.

Du menar kycklingarna va...? ;)

/Sara

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 23:13 »
Jaaa såklart  :D Vad tokigt det kan bli  ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 23:33 »
Jaaa såklart  :D Vad tokigt det kan bli  ;)

Ägg, kycklingar... Inte så stor skillnad!  ;D

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 10:29 »
Nu har dom tre äggen som hönan fick kläckts!  :D Och alla utom ett i kläckaren har kläckts också, så nu har jag nio kycklingar.  :-*

Har gjort i ordning en egen "kupé" till ruvhönan och hennes små, så dom får vara ifred första tiden. Jag har rätt hårda höns i resten av gruppen, så jag är lite rädd att kycklingarna skulle bli middag om dom kom lite på avvägar inne i hönshuset.  :-\

Det blev i alla fall fyra gul-röda (det kan vara ren röd sussex), och fem svarta, varav minst en har liiiiiite fjädrar på benen, så där är det nog marantuppen som varit framme!  ;)

Ikväll ska dom sex kycklingarna från kläckaren få träffa sin mamma... Hoppas att hon tar till sig dom bara...

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser