Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uthackat öga :(  (läst 1899 gånger)

Gamina

Uthackat öga :(
« skrivet: 27 apr-14 kl 00:21 »
Idag hittade jag en av mina hönor med ett uthackat öga. Hon är självklart rejält svullen och så är hon ju störd av att inte se åt det hållet vilket hon kunnat hela livet (9 år). Hon äter och dricker och verkar inte särskilt påverkad förutom att hon är störd av att inte se kompisarna åt det hållet. Vad tror ni kan en så gammal höna lära sig leva med ett öga och är risken stor att hon blir hackkyckling? Hennes rang är svår att bedömma då hon är så fredlig i sig själv så ingen brukar bråka med henne. Hur stor är risken för infektion, skadan sitter ju obehagligt nära hjärnan.
Det hela är så onödigt min allra första höna som är extremt vänlig mot alla.
Genbank för Gotlandshöns

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Uthackat öga :(
« Svar #1 skrivet: 27 apr-14 kl 01:16 »
Hon klarar sig utmärkt utan det ögat    MEN... kan det kanske  vara en infektion eller något som irriterar

mitt förslag är att koka vatten och blanda i lite  salt och låt svalna till kroppstemp och spola ögat ( jag använder en 2 ml spruta för att få lite tryck ). En droppe noviform som finns receptfritt på apotek är decif/mjukgörande
ett svullet öga ser ut som det inget öga finns.. Håll lite koll på om det nu är någon hjälpsam höna som försöker ta bort det onda med att hacka.  flytta då henne till egen bur/utrymme  och ta gärna med tuppen som sällskap då är det också lättare att ta tillbaka i gruppen igen
                  Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Gamina

« Svar #2 skrivet: 28 apr-14 kl 09:14 »
Jag tror verkligen inte det finns något öga :(. Ögonlocket har varit aningens öppet och det är bara en vit kleggig masssa där  :'(. Hon hade även blod på slören när jag hittade henne och dagen innan var det inga fel alls på hennes ögon. Jag spolar ur ögat med koksaltlösning 2 ggr/dag nu och hoppas att hon kalrar sig från infektion men hon är vädigt svullen i området så jag är ganska orolig.
Tyvärr tror jag jag vet vem som är den skyldige då han hoppade upp och började hacka henne på bröstet när hon satt på pinnen. Jag har sett mindre bra tendenser hos den tuppen tidigare så nu får han åka i grytan istället. Trist på en i övrigt väldigt fin tupp men jag kan inte ha en tupp som hönorna springer och gömmer sig för.
Gammeltant strosade runt ute i hönsgården igår morse när jag var där. Hon såg rätt nöjd ut men vågade inte gå in i hönshuset när jag lockade. Jag plockade ut henne ur gården så hon fick lite extramat. När jag släppte in henen i hönshuset igen så vägrade hon att hoppa ner ur knät när tuppen som nämndes ovan stod nedanför och tittade på henne. Jag släppte ut henne dirket i hönsgården istället. På kvällen satt hon på pinnen precis som vanligt  :)
Genbank för Gotlandshöns

slaveboy

• -
« Svar #3 skrivet: 25 maj-16 kl 10:26 »
Min kyckling har problem att picka rätt, men kanske berordet på att det fungerande ögat är svällt, så hon kan inte se vad som finns på backen..

Men då vet jag i alla fall att fågeln kan klara sig med ett öga..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-16 kl 10:47 »
Det etiska och moraliska kan man fundera över.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 25 maj-16 kl 11:04 »
Ja, den etiken kan kanske vara värd en egen tråd?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=182335.msg1705168#msg1705168
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slaveboy

• -
« Svar #6 skrivet: 25 maj-16 kl 11:24 »
Det etiska och moraliska kan man fundera över.

Så länge fågeln kan känna lycka och glädje, så varför ska den inte få leva.
-Vill du ha något mer?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 25 maj-16 kl 11:44 »
Så länge fågeln kan känna lycka och glädje, så varför ska den inte få leva.
Precis min åsikt!  Men det är inte alltid lätt att avgöra vad som är bäst för individen.  Den debatten kan vi kanske ta i den här tråden:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=182335.msg1705168#msg1705168
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-16 kl 21:22 »
Hade en höna som fick ett öga uthackat, detta var sista fasen i en hacknings attack från någon/några i den lilla flocken. Det blev yxan för den hönan. Hade lite dåligt samvete att hon fick gå kvar i flocken. Se tråden Hackad höna.
I ditt fall undrar jag om man kan anta att det var ett felhack eller en attack. Kan det vara början på ett hackande som kommer att eskalera, då är det nog inte så mycket att hoppas på

slaveboy

• -
« Svar #9 skrivet: 26 maj-16 kl 14:26 »
I mitt fall var det en kråka..
Som escallerade..
Över sex kycklungar..
-Vill du ha något mer?

Dela detta:

* Inloggade just nu

55 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser