Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel på kyckling??  (läst 2551 gånger)

ankmamma

Fel på kyckling??
« skrivet: 30 apr-11 kl 22:23 »
Vad händer med kycklingarna??? Ser en som ser lite hängig ut "drar ihop" foten, dagen efter ligger den på sidan benen rätt ut och vingen "utsträckt efter kroppen". Kycklingen kommer inte upp på benen själv men lyfter man upp den så står och går den, äter och dricker, vi kan "lyfta" upp den ett par gånger per dag sen efter ca 3 dagar kan den inte stå själv när man lyfter upp den och måste då avlivas.  :'( Någon som kan hjälpa mig med ett svar på vad det är ???

Kycklingarna är maskin kläckta och födda i mars.

Dom har ätit värpfoder hela tiden (Granngården hade slut på start, och sa att det skulle gå lika bra med värp) Kan det vara det som är fel???

Hoppas jag kan få svar på vad det kan vara för fel!

Jennyt

• Västergötland
SV: Fel på kyckling??
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 22:29 »
Jag tycker det låter som om det kan vara Marek´s sjukdom :-\..... kolla på SVA´s hemsida och se om det stämmer med symptomen. Du kan oxå testa att ge dina kycklingar extra vitaminer för att försäkra dig om att det inte är vitaminbrist de lider av..... om du mixar maskrosblad, nässlor och morötter blir det en riktig dunderkur som innehåller det mesta ;)

Vad är det för ras?

Lycka till med de små
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ankmamma

« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 22:34 »
Det är Sussex.
Nässlorna har kommit upp men jag har inte sett nå maskrosblad...Det kanske är bra att ge gämt eller nångång i veckan till alla höns och ankor eller??
Ska gå in där på en gång och titta!
Tack!

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 22:43 »
Kycklingar ska inte ha värpfoder, i alla fall inte om det är inblandat kalk så att man inte behöver ge snäckskal till värpande hönor.  Detta är enbart läst kunskap, jag inte prövat, men kycklingar kan visst på problem men benen om de får för mycket kalk. Fast jag undrar om de dör av det. Granngården är värdelöst när det gäller råd - jag tror de kläcker ur sig vad som helst om de tror att de kan få något sålt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 22:47 »
Vi har haft en kull som föddes upp på värpfoder och ingen fick problem med benen. Men vet ej hur mkt extra kalk det var tillsatt i det. Själv tycker jag att detta låter som marek.

Här är lite olika bilder på djur som är drabbade.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 23:49 »
Att det är Sussex talar i mina öron emot att det är marek..... de borde väl vara rätt resistenta, eller vad tror ni andra??? Jag har oxå, när jag hade färre kycklingar, låtit dem växa upp på värpfoder, utan problem. Då kokade jag ett ägg som jag mosade till dem då och då..... ägg innehåller allt utom C-vitamin. Kycklingar behöver generellt mera krut än vuxna djur eftersom de växer, annars är det ingen större skillnad. Hmmmmm..... lutar nog åt marek ändå :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 01 maj-11 kl 09:07 »
En bekant har haft en araucana med marek och där går det babbel om att de skulle vara immuna.  :-\ Stämde icke. Lär väll alltid finnas någon individ/individer som är känsligare än andra. Det kanske kommer från någon stam där djuren har hållits mer isolerade för sjukdomen och inte har hunnit bygga upp försvar mot den, och då drabbas en del när det den dag viruset kommer in i en sådan flock.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-11 kl 19:39 »
Det kan kanske vara djur som härstammar från Tyskland.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser