Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på ankdamm?  (läst 3574 gånger)

fauve

• Gäst
Storlek på ankdamm?
« skrivet: 01 maj-11 kl 17:37 »
Ja, vad är rimlig storlek på ankdamm till 10- 20 ankor  ???

Har pratat med han som ska komma och gräva min blivande damm och stegat upp en yta som innebär att ankdammen blir ca: 28 kvm och som djupast runt 50-70 cm hade jag tänkt..

För stort/för litet/lagom, hur är det med djupet osv?

Djinn

• Gäst
SV: Storlek på ankdamm?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 17:40 »
Gräv djupare så den inte bottenfryser, så kan du ha några fiskar i den också.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 17:42 »
Det viktigaste är nog att det är bra rening på den. 10-20 ankor skitar ned en 50 kvadrat stor damm på nolltid om den inte har bra rening. Däremot klarr de sig mycket bra med 10 kvadrat om det är rinnande vatten(typ bäck).
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 17:57 »
Gräv djupare så den inte bottenfryser, så kan du ha några fiskar i den också.

Minimum 1½ meter djup då för att vara hyfsat säker på att undvika tjälen..

Hade tänkt ha cirkulerande vatten och det bör väl gå att pumpa genom något som enkelt filtrerar bort det värsta skiten?

Djinn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 20:25 »
Minimum 1½ meter djup då för att vara hyfsat säker på att undvika tjälen..

Hade tänkt ha cirkulerande vatten och det bör väl gå att pumpa genom något som enkelt filtrerar bort det värsta skiten?

Ja. Finns väl anläggningar för sån´t där? Annars borde väl växthus + grus/sandbädd funka?

fauve

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 12:51 »
Jag tror inte jag kommer att gräva en damm som är 150-200 cm djup dock. Känns som lite väl djupt vatten att ha i en trädgård med tanke på lekande barn osv.

Vattenreningen ska kikas på lite olika alternativ för att se vad som tänkas kan vara rimligt och lämpligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser