Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanligt att faverolletuppen skadar hönan över ryggen?  (läst 6469 gånger)

rackarns

• Närke
Mina könsmogna hönor blir ju lätt skavda över ryggen pga den stora tuppen och hönornas mjuka fjäderdräkt.
Men idag kommer jag ut och ser att den ena hönan har ett stort köttsår över ryggen och ner på sidan under vingen.
Min undran är nu alltså om det är tuppen som orsakat detta eller om det är mer troligt att det är hunden som gjort det?
Jag har nämligen sett hunden vakta på hönsens mattråg nyss idag troligen pga han är sjuk och inte äter sin egen mat för tillfället.

Ni som har faveroller. Hur skavda blir era hönor över ryggen? Och har ni varit med om att det blivit stort sår från tuppens parningsförsök?

Torry

SV: Vanligt att faverolletuppen skadar hönan över ryggen?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 11:50 »
Nu har jag inte Faverolletupp utan en Brahmatupp men problemet är det samma. Jag har fått sy sadlar till mina värst utsatta hönor. Har även haft nån höna med liknande sår som din så det är med stor sannolikt han som orsakat detta. Såret kommer att läka fint av sig själv även om det ser ganska illa ut i början. Det du kan göra är att antingen ta undan hönan från tuppen några dagar eller sy henne en sadel så han inte river henne i såret igen.
//Torry

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 12:20 »
Hur illa har de sår du sett varit? detta sår är 6-7 cm i diameter, och öppet, alltså ingen reva bara.
Det är en ficka i nederkant jag är orolig att det läker in en infektion. Huden kan omöjligt läka ihop i kanterna mot varandra utan måste läka underifrån och bilda ny hud. Frågan är om det kommer lyckas och hur ont hon har :(
Såret verkar vara ett par dagar gammalt och hon ser lite hängig ut.
Hon är flyttad in till småkycklingarna nu så ingen tupp river henne i såret igen.

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 12:23 »
hände likadant med min ena Kalkonhöna då tuppen "gjorde sitt", ett rejält köttsår från ryggen ,till under vingen, jag var säker på att hon skulle dö, men hon klarade sig och jag bara sköljde av såret, sprutade på något decinfektionsmedel ...tror jag bara hade jodopax hemma, men det blev som sagt bra.

mymlan65

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 12:26 »
I andra länder har de ju "sadlar" till fr.a kalkonerna under parningsperioden. Har letat så gott jag kunnat, men har inte hittat något liknande här i Sverige... Någon som har sett?
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

trallallaa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 12:29 »
I andra länder har de ju "sadlar" till fr.a kalkonerna under parningsperioden. Har letat så gott jag kunnat, men har inte hittat något liknande här i Sverige... Någon som har sett?
Azoo-Lina har jag för mig har lagt in länkar på hur man syr sådana själv och Linkos har sytt sådana till Höns, så någonstans finns det beskrivningar....

Torry

« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 12:46 »
Hur illa har de sår du sett varit? detta sår är 6-7 cm i diameter, och öppet, alltså ingen reva bara.
Det är en ficka i nederkant jag är orolig att det läker in en infektion. Huden kan omöjligt läka ihop i kanterna mot varandra utan måste läka underifrån och bilda ny hud. Frågan är om det kommer lyckas och hur ont hon har :(
Såret verkar vara ett par dagar gammalt och hon ser lite hängig ut.
Hon är flyttad in till småkycklingarna nu så ingen tupp river henne i såret igen.

Det har varit sår såsom du beskriver men otroligt nog har det bildats ny hud över. Du kan ju spola rent med koksaltlösning eller klorhexidin ifall det finns nåt skit i såret. Jag kopierade en sån här sadel till mina hönor var faktiskt inte så svårt fast jag och symaskinen inte precis är de bästa vänner  >:D
http://www.hensaver.com/hen-apron-saddle-styles-colors-prices.html
//Torry

Torry

« Svar #7 skrivet: 03 maj-11 kl 12:49 »
Jag brukar även ge tuppen pedikyr. Klipper och filar hans klor så dom inte är så långa och vassa.
//Torry

rackarns

• Närke
« Svar #8 skrivet: 03 maj-11 kl 12:54 »
Jag brukar även ge tuppen pedikyr. Klipper och filar hans klor så dom inte är så långa och vassa.
//Torry

Ja det var också min första tanke! ska försöka klippa/fila klorna på honom. Vill inte ha sadlar på hönorna.
Ska försöka spola såret, men det har redan stelnat så kan bli svårt få allt rent. undra om hon inte haft såret bra länge eftersom det stelnat redan..?..

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 13:00 »
Faverollehönorna börjar bli lite luggslitna av (sussex)tuppen nu. De andra hönorna är det inte. Inga sår.
Gotlandskaniner, genbank.

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 14:03 »
Ja det är samma här. Bland mina höns är det endast faverollehönorna som är luggade i gruppen där det även går maraner och barnevelder.
Och i den andra gruppen är det endast sussexhönorna som är luggade, inte australorp eller Fiftyfve flowery hönorna.
Jag antar att det beror på deras mjuka fjäderdräkt.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 14:16 »
Det är lite skumt... jag har Brahma, Hedemora, dv kochin och massa korsningar. Det är dock bara Araucana-korsningarna som ser tufsiga ut.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 18:32 »
Jag hade kunnat visa dig när du var här  ;) Jag har flera stycken som ligger i hönshuset. Dom är docklite för stora till mina höns och behöver modifieras lite.

Länk till en sida med sömnadsinstruktioner kommer här :
http://backtobasicliving.com/blog/make-a-chicken-saddle/
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 maj-11 kl 18:34 »
haha, ja kunde du... skulle tänkt på det... :-[
Tack för länk
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

rackarns

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 maj-11 kl 13:36 »
Nä! Nu har han skadat ytterligare en höna. Jag har klippt klorna på honom, vet inte om det kommer hjälpa.. Hönorna ser för jävliga ut på ryggen :( Vill inte ha skadade höns.
han har ju en tå mer än de andra tupparna, undra om det är den som är sån placerad att den river sönder hönorna.
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 13:40 av rackarns »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 11 maj-11 kl 18:50 »
Nä! Nu har han skadat ytterligare en höna. Jag har klippt klorna på honom, vet inte om det kommer hjälpa.. Hönorna ser för jävliga ut på ryggen :( Vill inte ha skadade höns.
han har ju en tå mer än de andra tupparna, undra om det är den som är sån placerad att den river sönder hönorna.
Jag har Dorking som också har 5 tår. Bull har inte skadat hönor  med sin extra tå. Inte heller mina Silkes (både stora och dvärg) har gått hårdare åt hönsen så extratån är det nog inte.

Förr att tuppen är dålig på att sikta och står och trampar länge  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #16 skrivet: 11 maj-11 kl 21:11 »
Förra året hade n av mina hönor 3 sår på 4-5 cm på höger sida.
Jag smörjde in det med helosansalva varie dag och efter någon veckar var det fint igen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

rackarns

• Närke
« Svar #17 skrivet: 12 maj-11 kl 14:21 »
Jag har Dorking som också har 5 tår. Bull har inte skadat hönor  med sin extra tå. Inte heller mina Silkes (både stora och dvärg) har gått hårdare åt hönsen så extratån är det nog inte.

Förr att tuppen är dålig på att sikta och står och trampar länge  ;)

Han något är det ju. och dålig på att sikta är ju inte ett allt för ovanligt herrproblem.. :)

torpare2

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-11 kl 17:05 »
Jag har en höna som är helt kal på ryggen. Igår var hela ryggen illröd och inflammerad, dock inga öppna sår. Jag sydde en väst av en bit gammal ylletröja eftersom ull avvisar vatten och beter sig ungefär som dun. Bomull suger upp vatten när hönan går i regn och är sedan blöt och kall länge. Dessutom smorde jag hönans rygg med arnikasalva. Idag är huden blek och fin. Och varken hönan eller tuppen verkar störas av klädseln. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser