Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Störst ägg- värper bäst av rashöns?  (läst 2646 gånger)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
Störst ägg- värper bäst av rashöns?
« skrivet: 04 maj-11 kl 09:20 »
Precis som rubriken överst skulle det vara kul att få höra vilken ras ni tycker värper störst ägg och flitigast.
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 14:08 av carinalil »
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Störst ägg- värper bäst?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 11:02 »
Det torde ju bli nån värphybrid... jag har sett ägg från bruna bovaner (bovans... vad heter det??? ) och de var gigantiska, som ankägg. Vet dock inte några gram.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
SV: Störst ägg- värper bäst av rashöns?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 14:09 »
jag var lite otydlig- tänkte bland rashöns- inte hybrider...är mäkta imponerad av mina stora kochin som värper som attan och ger stora ägg...
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Störst ägg- värper bäst av rashöns?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 22:09 »
Av rashönsen hittar du de bästa värparna bland de lätta medelhavsraserna. Italienare, Leghorn, Minorca och Ancona för att nämna några.

För övrigt blev jag full i skratt när du nämnde äggstorleken och ägg mängden på dina stora Kochin ;D Den är tyvärr inte representativ för rasen. Mina svarta värper rätt bra när dom värper men dom är ena riktiga surkärringar och liknar allt som oftast stora svart dasslock i backelit ::) Äggen från de svarta väger dock ca 60g och det är ju OK. Min gula höna däremot värper "dvärghönsägg". Hennes ägg är bara aningen större än äggen från mina Chabo :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser