Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur räddar jag rabatten?  (läst 4875 gånger)

lillagärdet

• Värmland
Hur räddar jag rabatten?
« skrivet: 06 maj-11 kl 17:36 »
Snart har hönorna förstört allt runt huset. En vallgrav har blivit grävd runt husets kanter i gräsmattan och nu har hönorna även börjat bädda ner sig och gräva i rabatterna. Hur kan jag ha fint i rabatterna samtidigt som jag vill ha frigående höns??? Alla tips är verkligen välkomna för just nu är det nästan inte värt att ha höns. De har en hönsgård men jag tycker att det är deras rättighet att få gå fritt och leta mat men samtidigt känns det som min rättighet att få odla blir kraftigt kränkt. HJÄLP!

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur räddar jag rabatten?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 17:44 »
Man kan inte ha båda ,utan att stängsla det ena eller andra  ;)
det är bara att välja.
Hedemorahöns

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 17:46 »
Vill du ha rabatterna ifred så får du antingen stängsla in blommorna eller hönsen. Bara att välja! =)

Själv har jag gett upp om fina rabatter, men att se hönorna så otroligt nöjda när de ligger och sol/sandbadar uppväger blomprakten.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 17:47 »
Finns samma problem i annan tråd.

Vi har odlat i höga pallkragar men icke de tar sig dit.
Ngn skrev att hans feta ankor också tog sig upp i odlingslådorna.
Håller med väljer hönsen framför rabatter 8)
 men guben är inte god på hönsen >:D
« Senast ändrad: 06 maj-11 kl 17:49 av Lycka »
Hedemorahöns

lillagärdet

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 19:11 »
Suck!Jag vill inte välja.
Kan man inte gräva ner pinnar så det blir obekvämt att ligga i rabatten?? Något som sticks... granris? Har någon testat likande saker?

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 19:15 »
JAg hade ett finmaskigt lågt staket.
Dom kunde titta in men fatade inte at dom kunde hoppa över.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 19:18 »
Suck!Jag vill inte välja.
Kan man inte gräva ner pinnar så det blir obekvämt att ligga i rabatten?? Något som sticks... granris? Har någon testat likande saker?

Life's a bitch...

Förmodligen sprätter de bort granriset och myser bland blommorna ändå. Pinnar kanske funkar, men hur fint är det med pinnar som sticker upp ur rabatten?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 22:47 »
Möjligt att mina rabatter inte är så fina, men faktum är att min höns PRYDER rabatterna när de ligger och solar och sandbadar! :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 22:54 »
Jag tycker det är oförskämt snyggt med flätade pilstaket o:) ..... men det kräver att man har lite högre växter i rabatten e klart ...... behöver jag säga att jag även tycker det är vansinnigt snyggt med höga perenner ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 08:34 »
Om du har höns i "läckra" färger behöver du inga rabatter  ;D
Hedemorahöns

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #10 skrivet: 07 maj-11 kl 08:38 »
Om jag skulle varigt dig skulle jag försök sätta nät för rabbaterna.
Annars gör en stor hönsgård som du lägger några rullebörar sand i, då har de och göra!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 07 maj-11 kl 09:15 »
Snart har hönorna förstört allt runt huset. En vallgrav har blivit grävd runt husets kanter i gräsmattan och nu har hönorna även börjat bädda ner sig och gräva i rabatterna. Hur kan jag ha fint i rabatterna samtidigt som jag vill ha frigående höns??? Alla tips är verkligen välkomna för just nu är det nästan inte värt att ha höns. De har en hönsgård men jag tycker att det är deras rättighet att få gå fritt och leta mat men samtidigt känns det som min rättighet att få odla blir kraftigt kränkt. HJÄLP!
Tror man måste välja höns eller rabatter iaf om hönorna ska få gå fritt. Vi hade frigående åsbo förr och det såg ut som om en jordfräs gått genom alla rabatter - de största daggmaskarna låg väl under bladens skugga - minns att gullviveplantorna hängde uppe i grenarna på ett äppleträd som stod bredvid finrabatten.  :(
Finns nog höns som är lite försiktiga och som inte far fram som galningar i sin matjakt - inte så sprättiga utan mer avsökande  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 07 maj-11 kl 09:31 »
Ett trix är ju att låta dem spendera mycket tid i hönsgården nu på våren så det hinner komma upp rejält i rabbatten. De kan inte göra lika mycket skada när det gröna väl tagit sig.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 08 maj-11 kl 06:38 »
 Håller med föregående. Nysått och nyuppkommet har ingen chans mot några höns. Men sedan går det bättre.
Det är dessutom jättestor skillnad på olika höns. Små lugna och kortbenta gör inte mycket skada. Stora, starka och aktiva däremot...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 08 maj-11 kl 11:15 »
Jag har lagt nät i rabbaten som växterna växer igenom. Stumpar som blivit över av lamm och hönsnät.Fungerar hos oss
         MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 maj-11 kl 11:25 »
Jag lägger stenar mellan och runt blommor, det minskar ner ogräset också :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser