Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora stygga magmasken  (läst 6758 gånger)

Kira

• Småland
Stora stygga magmasken
« skrivet: 05 maj-11 kl 22:52 »
Deppar idag då jag fått besked att vi har fått in stora magmasken på våran lilla besättning trots att jag de jag köpt fåren av bedyrat att de har avmaskat >:( Vi har aldrig haft får tidigare och jag trodde därför att vi kunde få vara parasitfria och ha rena beten. Nu går tackorna med veckogamla lamm i en liten fålla där även fårhuset finns. I hagen finns mest sly och hallonris och lite grästuvor. Tanken var att släppa över dem till det större betet då lammen är så stora att de inte behöver gå in för natten men vad gör jag nu? Behöver också tips på vad förslags ingivare/spruta som behövs för att få i mina 4 tackor plus 6 lamm avmaskningsmedlet.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Stora stygga magmasken
« Svar #1 skrivet: 05 maj-11 kl 23:05 »
Rådet vi fått är att avmaska tackorna, vänta i tre dagar och sedan släppa dem plus lamm på rent bete. I mitten av sommaren skall vi ta nytt träckprov på lammen och avmaska ifall det behövs.

Misströsta inte, stora magmasken är vanlig och en fördel är att den inte överlever på beten under vintern.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 05 maj-11 kl 23:08 »
Kom på en sak till; de förra ägarna kan mycket väl tala sanning ifall det är så att de använt t.ex. Rintal. Det medlet tar inte stora magmasken.

Vi har köpt en spruta på LG:s (orange som rymmer 50 ml) och den funkar jättebra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-11 kl 23:16 »
Problemet är att våra lamm endast är från 1 vecka till 3 veckor gamla, känns skönt att kunna stånga in dem i fårhuset på natten på det stora betet får de gå ute dygnet runt men där finns så klart bra naturliga skydd. Stora magmasken eller räven - pest eller kolera :-\

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 09:39 »
Hur ska man egentligen göra för att vara säker på att inte få in parasiter när man köper in djur? Måste man avmaska med flera medel då, Ivomec behövs för Stora magmasken och andra medel för vissa andra parasiter, som också kan vara besvärliga? Får man ut recept på Ivomec för att avmaska ett inköpt djur, det måste man väl få?
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 09:50 »
Annars kan man väl samarbeta och dela på en flaska, eller köpa en dos av någon??!

Jag har också fått in Stora Magmasken av en inköpt bagge, som de försäkrade var avmaskad (med Ivomec) Nuförtiden så avmaskar jag i allafall, medans djuret står i karantän. När jag säljer djur så avmaskar jag på gårdsplanen innan de åker, så att alla ser att det görs!!! ;D ;D
« Senast ändrad: 06 maj-11 kl 10:05 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 11:51 »
Jag skulle antingen haft dem enbart i fårhuset eller släppt dem på rent bete efter avmaskning. Vinerhagen (om det är den de går i?) är inte en bra plats.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 11:51 »

Jag har också fått in Stora Magmasken av en inköpt bagge, som de försäkrade var avmaskad (med Ivomec) Nuförtiden så avmaskar jag i allafall, medans djuret står i karantän. När jag säljer djur så avmaskar jag på gårdsplanen innan de åker, så att alla ser att det görs!!! ;D ;D

Toppenbra tips, då blir det inga  ???  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Birgit

« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 12:08 »
Det är också som så att även om man avmaskar så tar det inte bort alla parasiter/ägg. En del överlever, mängden beror också på när man avmaskar i parasitens livscykel. Alltså kan de förra ägarna visst ha avmaskat mer rätt preparat och ni haft oturen att något av djuren hade lite av parasiten kvar.

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-11 kl 13:23 »
Nu ska jag äntligen ta död på de små otäcka maskarna som invaderat mina älskade damer >:D >:D >:D
Avmaskningsmedlet fanns så klart inte hemma på apoteket utan var beställningsvara. Ibland känns det som man vore den enda djurhållaren i Småland :-\ ( mer exempel på Granngården visste de inte vad Flusa var...)

Nu till min fråga: Ska fåren stå inne efter avmaskning och hur många dager i såfall? Eller kan de gå ute, är det inte risk att de får i sig nya ägg ute? Vet på Vidilab tyckte jag skulle ha dem inne, vad har ni andra fått för råd/eller hur gör ni?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 maj-11 kl 16:48 »
Jag fick rådet: 3 dagar på ströbädd (inne) sen ut i hagen (betet)... ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 08 maj-11 kl 18:55 »
Det är också som så att även om man avmaskar så tar det inte bort alla parasiter/ägg. En del överlever, mängden beror också på när man avmaskar i parasitens livscykel. Alltså kan de förra ägarna visst ha avmaskat mer rätt preparat och ni haft oturen att något av djuren hade lite av parasiten kvar.

Måste man räkna med att det ALLTID är så? I så fall är det ju omöjligt att bli av med masken, det känns verkligen trist.
Åsenfår, hundar och katter

sarbe453

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-11 kl 19:50 »
Det är faktiskt  så att det är svårt att bli av med den i ett nationellt perspektiv. Enligt fårveterinaören på vidilab så har det gjorts försök att utrota masken i Sverige men det har inte lyckats.

Men man kan hålla masken på låg/ingen nivå genom regelbundna träckprov och avmaskning vid behov.

Men jag fick rådet av samma veterinär 3-5 dagar så jag skulle inte chansa och bara ta tre dagar utan jag tog det säkra och lät dem vänta i 5 dagar.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #13 skrivet: 13 maj-11 kl 09:57 »
Hur är det egentligen, om man har två hagar intill varandra, en som betats före avmaskning och en parasitfri som betas efter avmaskning(och efter karantän 3-5 dagar nomhus). Kan smittan ändå "vandra" över från en hage till den andra, typ via myror tex?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kira

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 maj-11 kl 10:57 »
Kanske men risken är större att människor som går emellan bär lite över i form av tex avföring eller om man kör via hagarna med fyrhjuling/traktor. Jag har läst om stora magmasken och det är en tropisk parasit som gillar 18 grader i dygnstemp och högluftfuktighet. Den har väldig hög reproduktionsförmåga men klarar inte att övervintra på våra breddgrader pga kylan ej heller överlever den ströbädden. Däremot verkar det inte hundra att maskmedlet tar allt som finns inne i fåret :( enligt den veterinär jag pratade med på Vidilab. Jag kommer därför kolla mina får igen om ett antal veckor. Kanske måste jag avmaska igen.Det nedsmittade betet kommer jag ha avstängt tills vintern har kommit.  Den stora magmasken är ju passiv under vinterhavlåret då den går in i nått slags övervintringsstadie inne i fåren.
Jag pratade med de jag köpt mina tackor från och de hade inte tagit träckprov utan bara kört på ur den gruppen som inte tar just stora magmasken. De blev väldigt förvånade när jag sa att de nog borde kolla upp sin besättning eftersom just denna parasit inte är harmlös utan orsakar stor skada, jag blev också förvånad då jag trodde att folk som föder upp får i större skala hade koll på sånt här ???

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 07 jul-11 kl 22:47 »
Vi hade ju stora magmasken i tackorna träckprov i våras. Nu har vi precis fått tillbaka provsvaren för lammen, och där fanns ingen misstanke om maskeländet... :D Mycket skönt! Lite annan mask fanns, men det känns mindre viktigt.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 07 jul-11 kl 23:17 »
obs! trackprov är att råda. Det är alltid bra att får reda på vilken fiende man ska kämpa. I Skottland (där jag kommer ifrån) och fårhållning är mycket vanligt har man slutat med avmaskning i förebyggande syfte. Tar trackprov och behandla de mask som hittas.  :)
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Robb

« Svar #17 skrivet: 08 jul-11 kl 17:37 »
Ursäkta TS att jag smyger in en liten fråga om stora magmasken. Påvisar träckprov 102 stora magmasken? eller skulle man ha valt någon annan test. Tacksam för svar. Med test 102 hade inte mina några maskar, 0 och -, skönt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser