Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna..  (läst 3357 gånger)

mirremask

Sjuk höna..
« skrivet: 21 jul-06 kl 21:38 »
Hej! En av mina sussex mår inte bra...ligger og pustar och stånkar ...Har haft diare i dag , grönaktig, fast åt lite på förmiddagen.
I diaren hittade jeg hel havre, det tyder på att det e ngt där som inte funkar...hon har inte smält maten ordentligt..Vad tror ni det kan vara?

Kan höns bli sjuka och sen bra igen?? E helt novis...Aløla här slår ihjäl dem så fort det är ngt med dem...Hade hoppats slippa det, men hur länge är det försvarligt att vänta???

Barbro

Re:Sjuk höna..
« Svar #1 skrivet: 22 jul-06 kl 09:15 »
Jag tycker absolut inte att man "ska slå ihjäl dom direkt", naturligtvis finns det sjukdomar och krämpor hos höns som de klarar av att läka själva om de får lite tid på sig.
Jag är inte erfaren på vad som drabbar hönsen, men alla kan väl få en övergående magåkomma i denna värme!. Om hönan är ansatt av de andra eftersom hon inte är i form bör du sätta henne i en egen liten bur tills hon piggar på sig.
En av mina unghöns blev jättedålig för några veckor sedan, matt och svag och andades jättefort, låg mest hela dagarna, orkade inte gå ut vissa dagar. Jag laddade varje dag för att " ta bort " henne, eftersom jag haft Marek i min flock som tett sig precis så här, men jag förmådde  inte, och plötsligt en morgon efter nästan en vecka var hon först ut och hur pigg som helst, och är det fortfarande en vecka senare.
Hoppas det ordnar sig med din höna!

mirremask

« Svar #2 skrivet: 22 jul-06 kl 14:14 »
Hej igen....Hönan dog under natten..det såg ut som om hon desperat försökte antingen bajsa eller värpa...det kommer ur samma hål väl??? Hon har värpt stora ägg med lite ojämn form nästan jämt, och med tjocka skal, så hon har nog brukat äta sin sand..Vi har vanlig sand ute och skalsand inne åt dem...De har fri tillgång på ekologiskt värp-foder pluss att de får uppblött bröd, kokt potatis och havre varje förmiddag. de äter endel gräs ute i sin hage och fåt våtarv och maskrosblad en gång om dagen. Hönshuset är rent och trevligt och de har trivts och värpt bra hela tiden (de är ca 16 mnd gamla.). Var detta bara otur eller gö jag ngt fel??

bea

« Svar #3 skrivet: 22 jul-06 kl 20:34 »
Du gör absolut inget fel tycker det låter som dina höns har allt man kan önska.
Men tyvärr händer ju sånt här ibland hade en höna för många år sedan som blev lika dan och jag tror att det var att ett för stort ägg inte kunde komma ut .... men man vet ju aldrig tycker att väldigt många sjukdomar har liknande symptom...men men lycka till med dina resterande hönor och skulle det hända nått liknande ....det enda jag kan rekomendera är att försöka tvätta kloaken på hönan  och värme lampa ....det känns som att det i de flesta fall har gjort susen och så förståss lite fil eller dyl skadar ju aldrig försöker ge mina det rätt offta nu speciellt eftersom alla bakterier frodas i denna värme ;)

mirremask

« Svar #4 skrivet: 22 jul-06 kl 23:26 »
Bea: Har inte hört talas om filmjölk...vet att det kan användas til andra djur, men visste inte att det gick till höns....Alla djur tål ju int sånt...bl.a tror jag inte jag skulle våga ge det til våra hästar för att de har så känsligt enzymsystem i magen...Gillar höns fil??? Eller måste man mata dem??? Jag försöker hålla vatten skålen och matfatet rent varje dag nu i värmen, tvättar det med koksalt och kallt vatten och diskborste. om vintern slarvar man väl mer (= sätter ut det i kylan...)
Hur e det med att maska av??? vår höns äter säkrt mask och insekter ute, men har inga symtom på mask...Däremot fattas det lite fjädrar på ryggen ovh huvudet ibland...Tuppen e ju en brutal hane som hoppar på dem hela tiden så endel e nog därifrån men när e det de ska ha sin fjäderfällning egentligen?? Sån info har ja inte hittat ngn stans... Nu har vi bara 7 hönor kvar...1 RR, 1 Sussex, 4 Pl Rock och en vit italenska. Tuppen er Sussex han med. Om vi skaffar nya höns (vuxna) blir det bråk då??? Bara höns alltså ingen ny tupp...Den vi har e så duktig så...

Oj det blev mycket det här...Hoppas flere kan tipsa...
Tack för hjälpen so far:-)

Lena A

« Svar #5 skrivet: 23 jul-06 kl 09:13 »
Jag ger också mina höns filmjölk ibland. Jag häller upp litet på ett fat och sedan dricker hönsen upp det ganska snabbt. Jag inbillar mig att filmjölk är nyttigt för dem.

Vi hade också en höna tidigare som dog utan någon speciell anledning. Hon lade ägg regelbundet och när hon inte lade ägg någon dag och hon sedan dog, undrade jag om det inte kunde ha varit ett ägg som "stoppade upp".  Jag funderade mycket på hur man kan hjälpa en sådan höna, för hon hade uppenbarligen besvär med att få ut ägget. Det har inte hänt sedan dess med andra hönor.

Ja, det kan bli bråk om du sätter in nya höns. Jag skulle pröva med minst två nya (de har sällskap av varandra) och sedan sätta in dem i hönshuset på kvällen, när det är mörkt. Jag har hört rådet att man dessutom kan ändra saker i hönshuset (flytta saker, lägga in grenar osv) så att de gamla hönorna får annat att tänka på än att ev. bråka med de nya. Att det blir något bråk får du nog räkna med. Hönorna måste få sin rangordning i gruppen.

Annars verkar det som om dina höns lever ett bra liv!
 :D
« Senast ändrad: 23 jul-06 kl 09:15 av Lena A »

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #6 skrivet: 23 jul-06 kl 12:53 »
Dina höns har ett otroligt bra liv ;D
Jag har också råkat ut för en höna med samma "symtom".
Jag gissade då på stopp i krävan - jag hade varit bortrest och en ivrig hönsvakt matade hönsen med enormt mycket långt gräs :-\
Har hört att man kan droppa lite matolja i näbben och prova att massera krävan.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 23 jul-06 kl 13:38 »
Hon har värpt stora ägg med lite ojämn form nästan jämt, och med tjocka skal
Låter som äggledarinflammation. Det säkraste tecknet på sådan är just dessa ojämna ägg.
Det enda du kunde gjort var terramycinbehandling för att häva inflammationen.
Lycka till, detta är sånt som händer då man har djur.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser