Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Groteskt? Bada i askan?  (läst 1922 gånger)

Alternativen

• Gäst
Groteskt? Bada i askan?
« skrivet: 10 maj-11 kl 20:51 »
Min far har precis gått bort och det är nu 40 år sen han skaffade höns, hans höns var hans allt och det var där han satt hela dagarna, han läste tidningen med hönsen på sina armar. Solade med några kycklingar i armhålan och mycket mycket mera.. Hans stora önskan var att när han dog, så skulle jag ta hand om hans höns(vilket jag självklart gör) och att han ville bli ett med sina älsklingar (hans dröm var att återfödas till en ståtlig tupp), Dvs, låta hönsen bada i hans aska ...

Nu undrar jag, finns det något farligt med detta? Vet folk som låter hönsen bada i aska från kaminen...

Baby Duck

• Gäst
SV: Groteskt? Bada i askan?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 13:08 »
Jag tror att människor kan innehålla en del tungmetaller.
Bla efter amalgamfyllningar i tänderna.

Men en sista önskan måste ju hedras..

Svårt å veta vad som kan vara skadliga mängder för höns att få i sig.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2 skrivet: 11 maj-11 kl 13:45 »
Min far har precis gått bort och det är nu 40 år sen han skaffade höns, hans höns var hans allt och det var där han satt hela dagarna, han läste tidningen med hönsen på sina armar. Solade med några kycklingar i armhålan och mycket mycket mera.. Hans stora önskan var att när han dog, så skulle jag ta hand om hans höns(vilket jag självklart gör) och att han ville bli ett med sina älsklingar (hans dröm var att återfödas till en ståtlig tupp), Dvs, låta hönsen bada i hans aska ...

Nu undrar jag, finns det något farligt med detta? Vet folk som låter hönsen bada i aska från kaminen...

Det var förbannemig det finaste jag hört sen jag konfirmerades!  :)

Jag kan inte föreställa mig att askan efter en kremerad människa skulle vara farlig för höns. Visst, kanske en gnutta tungmetaller, men om inte din pappa dog av blyförgiftning tror jag knappast hönsen tar skada. Jag menar, han levde ju med det och hönorna ska ju inte äta askan...

Klart du ska hedra din fars minne på detta fina vis!  o:)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 14:05 »
Min första reaktion var väl att det känns lite sbsurt, men det är ju upp till dig och din far...
Det som kan hända är väl att det kommer att upptå problem med själva hanteringen av askan, man får inte ta med sig den hem hur som helst, det måste man ansöka om tror jag (Det finns en annan tråd just nu om en alternativ begravning, där kvinnan som skrivit den beskriver hur man går tillväga).
En liten rekommendation är att inte säga till länsstyrelsen eller var det nu var man ansökte, att hönsen ska bada i askan, tror knappast att de godkänner detta, utan säga att du ska sprida den på ett bestämt ställe, och sedan göra som du vill ändå. Jag tror knappast att någon kommer att kontrollera vad du gjort med askan, men som sagt, i ansökan kanske det ser lite snyggare ut att säga att man ska sprida den i en sjö eller i skogen eller liknande...

Lycka till och hoppas att det går som du vill!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 14:09 »
Skriv som det är i ansökan:  Askan ska spridas i hans (nåja) egen trädgård enligt hans ofta uttalade önskan.  Mera exakt vad han önskat, kan man ju ... sovra lite.

För han skrev väl inte ner det, i ett enligt alla regler bevittnat testamente?  Då kan det ju bli lite mer komplicerat.

En annan variant är väl, att Du förvarar askan i en vacker urna (dekorerad med den finaste tupp Du kan hitta), och dagligen ställer ner den till hönsen.  Eftersom den varken luktar eller låter som Husse tvivlar jag på att hönorna bryr sig om vilket.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser