Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utkastade ägg  (läst 2228 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
Utkastade ägg
« skrivet: 14 maj-11 kl 16:12 »
som rubriken .... har nu vid flera tillfällen varit med om att hönsen slänger ut ägg ur redet när dom ligger o ruvar.. är det så att dom kan veta att dom är döda ??? är det derför dom kastar ur dom.. 
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

J.palmgren

• Gäst
SV: Utkastade ägg
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 16:20 »
Jag har också varrt med om detta! Jag tror nästan att de ägg som legat utanför redet har varit en olycka... Hönan har av misstag fått med sig ägg typ under vingen eller i allt detta dun som är på magen :) Du kan ju prova att lysa dem? då får du ju veta hur det ligger till :)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 16:35 »
nja i det här fallet så har ju inte hönerna något dun det ligger ju redan i redet, o ägg har redan blivit is kalla när jag väl sett det (kan ju tyvärr inte bo i hönshuset) så då har dom ju redan dött , nej jag tror dom kastar ur dom för dom e döda  :-\
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-11 kl 16:49 »
Min granne har 2 ggr lagt ägg från mina höns under sin ruvhöna.
Hon slänger ut dem ??
« Senast ändrad: 14 maj-11 kl 17:36 av Lycka »
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 14 maj-11 kl 17:35 »
Hörde en histora om någon här på forumet tror jag som la under ägg i flera färger under sin höna, och hönan accepterade alla äggen utom de bruna :P de bruna puttade hon ut.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #5 skrivet: 14 maj-11 kl 17:40 »
Vissa hönor puttar ut de obefruktade äggen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 15 maj-11 kl 10:54 »
denna gång va det 2 dagar till kläckning och ankägg, lös äggen och det va inget liv hur långt det va gånget vet jag inte vill inte öppna o kolla (lite äckligt tycker jag)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 15 maj-11 kl 11:04 »
denna gång va det 2 dagar till kläckning och ankägg, lös äggen och det va inget liv hur långt det va gånget vet jag inte vill inte öppna o kolla (lite äckligt tycker jag)

När det bara är 2 dagar till kläckning så hör hönan att det piper i äggen, hörs det inget så kasserar hon äggen då de är döda.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser