Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  om inte moderkakan kommer ut  (läst 2705 gånger)

slainte

• Västmanland
om inte moderkakan kommer ut
« skrivet: 14 apr-11 kl 19:19 »
Satt här och funderade på min lilla get och kom på att jag inte sett moderkakan komma, hon verkarlite hängig och hon blöder lite från och till. Men det brukar de göra efter killning. Hon har god aptit. Men vad händer om inte moderkakan kommit ut?
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sussilo

• Gäst
SV: om inte moderkakan kommer ut
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 19:38 »
Det händer att geten äter upp moderkakan, men håll koll på henne så hon inte får feber. Killingarnas diande stimulerar livmodern till sammandragningar som brukar göra att moderkakan stöts ut.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 09:15 »
Det är till och med det normala att modern äter upp moderkakan!  Dels för att hindra att rovdjur lockas av den starka doften, dels innehåller efterbörden flera ämnen som modern behöver, bland annat prolaktin, som stimulerar mjölkproduktionen.

Vi har blivit lite bildnördar här på gettavlan ett tag.  Kan Du lägga ut en bild på hur hon ser ut nedanför svansen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slainte

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 09:56 »
Kan inte lägga ut bilder eftersom de är för stora, datorn kraschade för ett tag sedan så jag har bara en laptop utan redigeringsprogram. Min andra get åt upp moderkakan, det såg jag. Men Laipoe (geten det handlar om) låg fortfarande och slickade på sin andra killing när jag kom ut, möjligt är det att hon redan hunnit äta upp moderkakan, men jag kan inte vara säker. Ska ta tempen på henne idag och se så att hon inte har feber. Jag är inte direkt jätteorolig eftersom hon har bra aptit och är alert när jag kommer. 
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 10:54 »
Då får Du försöka beskriva "graden av kladdighet", färg, lukt osv.  Den springande punkten är om det blivit infektion eller ej.  Frånvaron av temp och närvaron av aptit är klart lugnande faktorer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser