Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man sätta ihop kycklingar tillsammans med sina olika kycklingmammor?  (läst 16391 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Jag har kycklingar i flera olika åldrar, en grupp utan mamma och resten med fyra olika mammor. Och tre som ruvar. Så det är lite att koordinera.

Men det känns tråkigt att ha dem i burar allt för länge. De minsta är två veckor med sina tre mammor. Hade två hönor tillsammans med kycklingarna i två dagar och allt gick bra fram tills dess sen började de slåss. Trampat ned en kyckling och en annan hårt hackad i nacken och huvudet. (jag var alltså inte där då det hände) Så jag skiljde de snabbt åt igen. De hade ruvat på två olika ställen. Så var inte säkra på att det funkar sen fast det går bra först!

Men när kan jag våga att sätta ihop dem allihop tillsammans in i hönsgården med de vuxna hönsen? Där går redan en höna där med två kycklingar som gärna slåss bara de tittar åt henne.

Hur gamla ska de ungefär vara för att klara hack från andra mammor eller kanske andra äldre kycklingar?
Har ju mina äldsta på 7 veckor utan mamma på ett ställe - men om jag sätter in hönsmamma med kycklingar där så kanske hon hackar dem eller de hackar hennes kycklingar...?

Förstår att det kan vara  individuellt och olika flockar. Läst i trådar att om kycklingar inte har en mamma så har de väldigt tidigt släppt dem med de fullvuxna hönsen. Men det känns mer komplicerat när det är arga försvarande hönsmammor med i bilden.

Grymt tacksam för råd så jag kan planera vidare.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

MrsB

• Småland
Släpper alltid ihop kycklingar med den övriga flocken när de är en vecka. Detta gäller även om de har en mamma. Första veckan går de i en så kallat kycklingbur inne i hönshuset. Efter en vecka öppnar jag buren så de kan gå ut. Visst, det kan förekomma lite gruff mellan de olika mammorna ibland. Men det går över efter cirka 5 - 10 minuter. Sedan vandra de iväg med sina kullar. Har aldrig under alla mina år (det är många) haft en kyckling som kommit till skada. Ingen mamma heller för den delen. Gör samma med maskinkläckta kycklingar. Har kanske ovanligt snälla tupppar och höns  ;D
Skulle genast ta bort den tuppen/hönan som skadar en liten kyckling. Anser att det inte är ett normalt beteende. Har för tillfället fyra mammor med sina små kycklingar gående tillsammans med de andra hönsen/tupparna. Det ända jag kollar extra noga är att alla kycklingar kan gå in i hönshuset igen efter sin första tur ute i det fria. Det har hänt att mamma höna inte har visat sin kycklingar hur man kommer upp på spången in. Men efter att ha hjälpt kycklingen in 1 - 2 gånger så kan den själv.

Bubblaren

• Skåne
Det verkar ju så enkelt när du skriver om det. Men om du har flera mammor har du då flera olika kycklingburar? Eller blandar du även mammor och kycklingar första veckan i buren? Har läst att det funkar oftast bäst om de samruvar annars tar de gärna kål på varandras kycklingar. Så hände ju med mina. Men om du bara har en mamma med kycklingar per bur och släpper efter en vecka - med flera mammor - kanske funkar det bra för att det blir en stor yta att gömma sig på/komma undan på?

Utan mamma med lampa
Undrar också - om de inte har en mamma utan lampa -  hittar de verkligen tillbaka till lampan om de har en mycket större yta att helt plötsligt gå ut på? Ut på spången och endast en vecka - låter osannolikt att de kan orientera sig rätt tillbaka in sen... ???

Kycklingfoder och vatten
Och hur gör du med kycklingfodret? Finns det kvar i kycklingburen så de går dit och äter? Och sen glufsar väl de stora hönsen också sig i det? När börjar dina små stoppa i sig helsäd? Håller du det undan för dem? Och drunknar de inte lätt i de större vattenautomaterna?

Kycklingarna ute?
Låter du kycklingarna gå ut i det fria eller är det hönsgården? Känns osäkert med de små bland katter och större fåglar.

Det var nog allt  ;D Tack för att du delar med dig!

MrsB

• Småland
Jag har olika kycklingburar till mammorna. Alltså en mamma + kycklingar i en bur o s v. Försöker att alltid ha en veckas mellanrum mellan kycklingarna,

Utan mamma med lampa
De hittar tillbaka till "lampan" Har värmatak till mina små. Det fungerar perfekt. Efter en vecka i buren öppnar jag bara en kortsidan. De kan alltså gå och komma som de vill.
När de går ut på spången så går de alltid efter en höna eller tupp och  detsamma gäller för de när de går in. Har en tupp som gärna visar vägen ;D
Men det har hänt att de inte hittat in första gången och då har jag fått hjälpt dem. Men det behövs bara en eller två gånger. Släpper aldrig ut dem i hönsgården första gången utan att se efter så de kommer in igen.

Kycklingfoder och vatten
Kycklingfoder har jag hängande i en automat så kycklingrna når upp. Ser nästan ut som en vattenautomat (de i plast som man får vända på)
Den så kallat rännan som fodret då rinner ner i är väldigt liten så de stora hönsen kan äta ur den men gör det väldigt ogärna. Den är för liten för deras näbb. Tror att dennna kallas just för kycklingautomat eller något sådant (kommer inte ihåg)
Nej, de druknar inte i vattenautomaten. De har en alldeles egen liten automat som står sidan om deras forderautomat. Den stora vattenautomaten står upphöjd så när de når den är de lite störe.
Hel vete äter mina små redan vid en veckas ålder. Visst, det är inga mängder utan de äter det mera för att de stora hönsen äter det :). Det finns kycklingfoder till kycklingarna tills de är cirka 12 veckor (den minsta gruppen). I regel är det mera kvar i tunnorna då så de får äta upp det som finns men jag köper inget nytt när den minsta gruppen är 12 veckor.

Kycklingar ute

Alla mina höns + kycklingar går i en jättestor hönsgård. Med en massa fruktträd och buskar. Har för mycket räv och en massa annat oknytt (iller, hök, mård o s v) Skulle aldrig våga ha dem lösa i varje fall inte kycklingarna. Skatorna är väldigt svåra på ägg och kycklingar här. Bor inne i skogen i Småland. Har dessutom nättak över hela hönsgården.

Det är hur jag gör med mina kycklingar. Andra gör säkert annorlunda. Men det har alltid gått bra. Har dessutom två stora tuppar som bara älskar små kycklingar ;D Tror ingen i hela gruppen skulle våga röra de små liven. Fast jag har kycklingar med mammor så är tupparna väldigt måna om de små. Plockar gärna mat och springer fram till kycklingarna med. Ibland är de lite för omvårdande så kycklingarnas mammor får säga ifrån ;) Händer väldigt ofta att tupparna värmer de små liven när deras mammor har tröttnat på dem. Det är alltid underbart att se när den första kullen kläcks på våren då kan tupparna stå vid kycklingburarna nästan hela dagen och prata med dem. Man riktigt ser hur stolta de är för sina "barn"

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
Kycklingfoder och vatten
Kycklingfoder har jag hängande i en automat så kycklingrna når upp. Ser nästan ut som en vattenautomat (de i plast som man får vända på)
Den så kallat rännan som fodret då rinner ner i är väldigt liten så de stora hönsen kan äta ur den men gör det väldigt ogärna. Den är för liten för deras näbb. Tror att dennna kallas just för kycklingautomat eller något sådant (kommer inte ihåg)
Nej, de druknar inte i vattenautomaten. De har en alldeles egen liten automat som står sidan om deras forderautomat. Den stora vattenautomaten står upphöjd så när de når den är de lite störe.
Hel vete äter mina små redan vid en veckas ålder. Visst, det är inga mängder utan de äter det mera för att de stora hönsen äter det :). Det finns kycklingfoder till kycklingarna tills de är cirka 12 veckor (den minsta gruppen). I regel är det mera kvar i tunnorna då så de får äta upp det som finns men jag köper inget nytt när den minsta gruppen är 12 veckor.

Skulle du inte kunna visa en bild på detta ? är nyfiken då jag själv undrar hur jag ska göra med kycklingfoder och värpfoder när jag låter mina kycklingar flytta in i hönshuset?

Bubblaren

• Skåne
MRS B: Tack för utförligt svar! Härligt att det funkar så bra.

Med din erfarenhet så du skulle alltså kunna råda mig att ta mina tvåveckors kycklingar med sina respektive mammor (samt hon som hackade en kyckling illa) från sina burar ut till hönshuset med min hyfsat stora hönsgård (just nu 17 andra höns i plus en höna med två kycklingar (sex tuppar av de 17, har så många hönor som ruvar eller har kyckl därav högt antal tuppar)

Självklart kommer jag sitta och bevaka dem och se att allt går bra. Men jag blev så skeptisk angående hur man vet att det fungerar när den där hönan hackade den andras kyckling efter två dagar.... Jag kan ju inte vara där jämnt.

Mamma och kycklingar på pinne
Och hönan som redan går i hönshuset med två kycklingar verkar inte riktigt sund som mamma. De är tre veckor och hon flyger upp på pinnen och sätter sig efter att jag lät henne vara ute i hela hönshuset på nätterna. Som tur var lyckas de komma efter och sitter på var sin sida om henne. Men om de varit fler hur hade det funkat då?! Fler kommer ju inte nära mamma än två på en pinne. Hade de inte blivit kalla och förkylda en hel natt utan mammas värme? Eller funkar det från tre veckors ålder...  ??? Blir lite nervös för att de med många kycklingar ska göra samma sak... kanske ska sätta en värmelampa ändå som extra....

Dina små har då förstås ätit sten i hönsgården och kan då smälta spannmålet. Ska ge dem lite större korn än sanden jag har innan jag ger mig på att strö ut det..

Har du någon erfarenhet av att blanda kycklingar utan mamma och kycklingar med mamma? Kanske inget problem.

Tack igen  :D

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Händer väldigt ofta att tupparna värmer de små liven när deras mammor har tröttnat på dem. Det är alltid underbart att se när den första kullen kläcks på våren då kan tupparna stå vid kycklingburarna nästan hela dagen och prata med dem. Man riktigt ser hur stolta de är för sina "barn"
[/quote]
Va härligt det låter :D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

MrsB

• Småland
Anna Gunnarsson: Foderautomaten är likadan som Högberga har. Artikel 392. Vattenautomaten ser nästan lika ut förutom att det inte är galler i rännan.
Har tyvärr ingen digitalkamera så det är lite svårt med bilder och jag är ingen bra fotograf :-\

Bubblaren: Ja, jag skulle ta ut kycklingarna med sina mammor med de övriga. Visst, det kan bli lite gruff mellan hönorna men det lugnar gärna ned sig efter en stund. När de har kommit överens om vems kycklingar som är vems  ;D
Men jag vet ju inte hur dina hönor och tuppar är till kynnet. När det blir för mycket väsen mellan hönorna går gammeltuppen in och bryter på ett väldigt fint sätt. Han går helt enkelt mellan de bråkande hönorna. De kommer fort av sig då  :)
Tyvärr har man hört om sådana hönor och tuppar som inte har varit snälla mot de små men som jag sa innan skulle jag aldrig behålla en sådan höna eller tupp. De vet tydligen om detta  ;D
Har just nu en blommehöna som tyckte det räckte med 3 veckor hos kycklingarna och som gör just som din höna. Sitter och sover på pinnen utan att bry sig om de små. Jag resonerar som så att där är andra höns som värmer de små samt det är varmt ute nu. Har faktiskt försökt sätta ut värmetaket till dem men de ville ändå inte vara där utan hos sin mamma på pinnen. På dagarna går de ute och skulle de frysa försöker de krypa under mamman. Hon tillåter detta men bryr sig inte nämnvärt om de små.
Ja, jag brukar blanda maskinkläckta kycklingar och kycklingar kläckta under mamma. Men de är aldrig i samma ålder. Har alltid cirka en vecka mellan kläckningarna. Det är för jag inte har så många kycklingburar som de ju är i första veckan. Har alltid gått bra. De maskinkläckta brukar gå ihop samt de lägger sig under värmetaket när de fryser. Det kan ibland bli lite gruff mellan den första kullen och den sista. Den första är ju ibland åtta, nio veckor när den sista kullen föds. De försöker alltid ge småtjuvnyp till de små. Men de kan ju springa undan och gömma sig.
Men är du osäker på om det skall gå bra när du släpper ihop dina mammor med kycklingar samt kanske osäker på hur de små skall fungera i gruppen kanske du skall avvakta. Det är ju inte meningen man skall gå och vara nervös för sina kycklingar utan man skall njuta av dem. Jag berättar ju bara hur jag gör och det funkar inte lika hos alla. Man har ju som sagt var hört historier om att de har dödat varandras kycklingar. Det är ju som så att jag aldrig är nervös för att släppa ihop dem för jag litar till 100% på min flock. Man måste känna sina hönor och tuppar. Visst har jag också under alla dessa år haft en argbigga i flocken men hon har genast blivit satt på plats av kycklingmamman. De försvara ju sina små något helt otroligt. Den snällaste, timida hönan blir som ett rasande odjur om någon är dum mot hennes små.
Hoppas att det går med dina små och dess mammor. Lycka till. Samt jag svarar gärna på dina frågor, det är enbart roligt  ;)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
Anna Gunnarsson: Foderautomaten är likadan som Högberga har. Artikel 392. Vattenautomaten ser nästan lika ut förutom att det inte är galler i rännan.
Har tyvärr ingen digitalkamera så det är lite svårt med bilder och jag är ingen bra fotograf :-\

Tack för dit svar , en sådan ska inhandlas. Tror du att dem har sådana på granngården. Handlar nästan allt mitt sådant där. Ska se efter iallafall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser