Jag har olika kycklingburar till mammorna. Alltså en mamma + kycklingar i en bur o s v. Försöker att alltid ha en veckas mellanrum mellan kycklingarna,
Utan mamma med lampaDe hittar tillbaka till "lampan" Har värmatak till mina små. Det fungerar perfekt. Efter en vecka i buren öppnar jag bara en kortsidan. De kan alltså gå och komma som de vill.
När de går ut på spången så går de alltid efter en höna eller tupp och detsamma gäller för de när de går in. Har en tupp som gärna visar vägen

Men det har hänt att de inte hittat in första gången och då har jag fått hjälpt dem. Men det behövs bara en eller två gånger. Släpper aldrig ut dem i hönsgården första gången utan att se efter så de kommer in igen.
Kycklingfoder och vattenKycklingfoder har jag hängande i en automat så kycklingrna når upp. Ser nästan ut som en vattenautomat (de i plast som man får vända på)
Den så kallat rännan som fodret då rinner ner i är väldigt liten så de stora hönsen kan äta ur den men gör det väldigt ogärna. Den är för liten för deras näbb. Tror att dennna kallas just för kycklingautomat eller något sådant (kommer inte ihåg)
Nej, de druknar inte i vattenautomaten. De har en alldeles egen liten automat som står sidan om deras forderautomat. Den stora vattenautomaten står upphöjd så när de når den är de lite störe.
Hel vete äter mina små redan vid en veckas ålder. Visst, det är inga mängder utan de äter det mera för att de stora hönsen äter det

. Det finns kycklingfoder till kycklingarna tills de är cirka 12 veckor (den minsta gruppen). I regel är det mera kvar i tunnorna då så de får äta upp det som finns men jag köper inget nytt när den minsta gruppen är 12 veckor.
Kycklingar uteAlla mina höns + kycklingar går i en jättestor hönsgård. Med en massa fruktträd och buskar. Har för mycket räv och en massa annat oknytt (iller, hök, mård o s v) Skulle aldrig våga ha dem lösa i varje fall inte kycklingarna. Skatorna är väldigt svåra på ägg och kycklingar här. Bor inne i skogen i Småland. Har dessutom nättak över hela hönsgården.
Det är hur jag gör med mina kycklingar. Andra gör säkert annorlunda. Men det har alltid gått bra. Har dessutom två stora tuppar som bara älskar små kycklingar

Tror ingen i hela gruppen skulle våga röra de små liven. Fast jag har kycklingar med mammor så är tupparna väldigt måna om de små. Plockar gärna mat och springer fram till kycklingarna med. Ibland är de lite för omvårdande så kycklingarnas mammor får säga ifrån

Händer väldigt ofta att tupparna värmer de små liven när deras mammor har tröttnat på dem. Det är alltid underbart att se när den första kullen kläcks på våren då kan tupparna stå vid kycklingburarna nästan hela dagen och prata med dem. Man riktigt ser hur stolta de är för sina "barn"