Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flyttat ner min höna  (läst 2708 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
flyttat ner min höna
« skrivet: 16 maj-11 kl 13:23 »
Nu har jag precis flyttat ner min höna till golvet och gjort en liten bur till henne där hon har mat och vatten, självklart så ska hon få komma ut också om hon vill men under uppsikt av mig då jag vill se till så hon kommer på rätt plats igen. Min andra höna tar nämligen hennes plats och det är lite frustrerande då jag inte vet om höna 2 ligger hela nätterna. Tyckte det bara var bry så nu är höna 1 instängd och kan ligga på sina ägg ifred så hon slipper ha höna 2 i samma rede som henne eller på hennes ägg.  :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: flyttat ner min höna
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 14:07 »
Jag försöker göra detsamma med mina surtanter där hemma, med varierande resultat... Två av dem valde själva reden som redan var på golvet - busenkelt att bara stänga in dem. Men en av tanterna vill absolut ligga högre upp. Sambon gjorde en övervåning till en "golvbur", men se där gick det ju inte att ligga - det var ju på andra väggen  >:D Så nu får jag helt enkelt klä in hennes befintliga rede och grannredet med hönsnät så att jag får plats att ställa in lite mat och vatten även till henne. Jag har sagt det förut och säger det igen: Jädra höns!!!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

AnGu

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 00:22 »
Idag när jag kom ut till hönsen och släppte ut dem vid 10-11 tiden så sprang hönan runt i buren, ivrig över att få komma ut i hönsgården med dem andra. Självklart släppte jag ut henne och hon bajsade och tvättade sig. När hon skulle in igen drack hon lite och flög upp till hennes gamla rede, fick då lyfta ner henne mot ingången tilll buren där hon gick in och åt lite. Sedan la hon sig på äggen igen och har legat där hela dagen. Min andra höna ligger på lossas ägg ...

Min uppfattning om det här med ruvande höns är att det är "jobbigt". Jag känner att jag måste ha koll på henne och speciellt nu när där är två ruvande. Det är min första höna som ruvar. Och själv tycker jag det är lättare att ha kläckningsmaskin och värmelampa. Men kanske ångrar mig sen efter ett tag.

AnGu

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 00:47 »

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 20:43 »
Ja jag har ju aldrig provat kläcka fram kycklingar med kläckare men att se en höna och hennes kycklingar är för mig bland det mest underbara som finns :-* :-*
Lycka till med dina små ;D

AnGu

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 21:02 »
Ja jag har ju aldrig provat kläcka fram kycklingar med kläckare men att se en höna och hennes kycklingar är för mig bland det mest underbara som finns :-* :-*
Lycka till med dina små ;D

Det är ju som sagt mina första ruvhöns så det kanske är därför jag tycker det är jobbigt. Kanske inte är så jobbigt sen när man blir vad vid det :) Tack så mycket !! ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 21:30 »
Lycka till!  :D

Idag började nedräkningen för mig. Tillät min ruvande araucana att påbörja idag.
Hon har varit igång ett par dagar men blivit flyttad och har tagit hennes ägg.

Konstaterade att det verkar bli kycklingar oavsett så byggde ett specialrede och la dit 5st ägg.  :)
Tänkte lägga till ett par extra ägg imorgon och påbörja nedräkningen då istället. Tänkte sikta på 10st totalt.

araucanan älskar japanska vaktlar och vill gärna ha de under sig.  ::) Tror det är sina egna.

När planerar du låta kycklingarna ströva fritt bland de vuxna?

AnGu

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 22:22 »
När planerar du låta kycklingarna ströva fritt bland de vuxna?
Tack så mycket ! Hoppas det går bra för dig med  :)

Jag vet inte riktigt när jag tänker låta dem gå tillsammans med dem andra kycklingarna, kommer inte riktigt ihåg hur stora dem är vid vilken ålder. Det beror på storleken alltså!

Imorgon hämtar jag mina kycklingar jag har på kläckning hos min granne. Dem första är kläckta och resten kommer nog under natten !  :) Dem kommer att vara i bur med värmelampa ett tag framöver !

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 maj-11 kl 09:05 »

Enda platsen som duger, ovanpå vaktelburen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 19 maj-11 kl 09:23 »
Det är ju som sagt mina första ruvhöns så det kanske är därför jag tycker det är jobbigt. Kanske inte är så jobbigt sen när man blir vad vid det :) Tack så mycket !! ;D

Det jag tycker är jobbigt med ruvande hönor är att de har en egen vilja... ;D Mina vill absolut ligga i väggredena som sitter 1.5 m upp. Vi har fått bygga om dem och sätta upp nya reden.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

228 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser