Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför dör de "fullgågna" i äggen  (läst 1208 gånger)

Gamina

Varför dör de "fullgågna" i äggen
« skrivet: 18 maj-11 kl 09:32 »
Jag reagerade på det här redan förra året och nu iår så är det samma sak. En relativt stor del av kycklingarna dör "fullgånga" i äggen. Hitills i år är det 25 % (2 av 8 ägg). Kyckingarna har inte ens börjat hacka sig ut. Förra året när jag undersökte en så hade den tom dragit in gulesäcken. När de väl är kläckta så är det full fart och jag tror inte jag haft mer än 3 dödsfall förra året på småttingar och där misstänker jag att de helt enkelt blivit kvävda under hönan.
Jag hoppas fortfarande att jag har fel om den jag misstänker nu men det rör sig inget och piper inget om ägget. Det blir så himmla svårt att planera för hur mycket ägg man ska lägga under när en stor andel försvinner i det läget.
Genbank för Gotlandshöns

JBF

• Småland
SV: Varför dör de "fullgågna" i äggen
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 09:54 »
*Hundöra* Precis samma för mig... Dag 18 lyste jag alla 17 kvarvarande ägg i maskinen, liv i alla! Endast 10 tog sig ur äggen.... Följde givetvis rekommendationerna för maskinen. Jag ser ju inte mig som någon nybörjare inom kläckningen och har aldrig haft så uselt resultat tidigare. Till och med i smällkalla vintern har jag haft bättre resultat på kläckningen.

Edit: vi drabbades förvisso av lite åska ett par dagar innan kläckning, detta kan ju enligt vissa påverka rejält....
« Senast ändrad: 18 maj-11 kl 12:24 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser