Naturligtvis vet även jag att man bör undvika penicillin i den mån det går.
Men har man haft höns i så många år som jag, så har man också varit med om att några individer fått lunginflammation och dött ... på grund av att de gått i blött gräs t.ex. vilket oftast drabbat ungdomar som har "närmre till backen".
Eftersom jag, första gången det hände, hade en kur medicin hemma, så gav jag naturligtvis småbitar av den i hopp om att kunna rädda min lilla unghöna. Och på 2:a-3:e dagen var hon redan bättre i sitt väsande.
Veterinär har också skrivit ut antibiotika i liknande fall åt en bekant.
Alla klarar nämligen inte att repa sig själva och de behöver inte vara några dåliga, svaga individer som skall utrotas för den skull.
Min ras är stark, men kan ändock drabbas!
Och av förklarliga, erfarenhgetsmässiga skäl, vill jag naturligtvis få mina djur friska, så de inte behöver medicineras mera.
Aldrig har någon blivit sjuk eller fått dålig motståndskraft på grund av medicineringen, utan de lever i många många år helt fria från problem.
Men var och en gör ju vad den anser rätt. Och har man inget annat val, så anser jag detta vara rätt. Man medicinerar ju bara någon enataka någon enda gång i livet.