Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blöder ur kloaken  (läst 5083 gånger)

Gamina

Blöder ur kloaken
« skrivet: 19 maj-11 kl 21:25 »
En av mina hönor blöder ut kloaken. Jag tror inte hon blivit hackad.
Hon försöker skita ganska ofta och då krullar hela kloaken ut sig och jag gillar inte färgen, mörkt röd. Hon verkar i övrigt rätt normal.
Hade tänkt visa bilder men telefon >:D är glapp så det går inte att ladda över dem till datorn  >:( (jag hatar just nu den telefonen) min riktiga kamera har givetvis batteritorsk.
Vad gör jag är det yxan eller kan hon bli bra. Tvätta med koksaltlösning? Bara vänta och se?
Det fanns ett väldigt brett ägg idag så jag funderar på om det är hon som lagt det och helt enkelt spruckit. Det finns antydan till blod på ägget och det satt ett dun på det i rätt färg. Just nu sitter hon i mitt badrum då jag inte vågar ha henne hos resten iom risken för hackning.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

SV: Blöder ur kloaken
« Svar #1 skrivet: 19 maj-11 kl 23:21 »
Jag har försiktigt spolat av kloaken när hon står upp. Har även försökt skölja rent precis innanför mynningen men inte längre in. Jag vände även på henne och tittade och då ser man en liten koagulerad blodklump en liten liten bit in annars ser det normalt ut. Efter renspolningen sket hon (det gör ont att bajsa säger hon) och den skiten var utan blod. Det rinner altså inte utan verkar vara något litet sår någonstans, förhoppningsvis endast den spricka jag ser i mynningen.
Genbank för Gotlandshöns

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #2 skrivet: 20 maj-11 kl 15:48 »
Du kan smörja in kloaken med honung, det drar ihop svullnaden. En av mina sultaner hade vrängt ut en stor röd klump, tvättade med kallvatten och sedan massor av honung. Petade in både klumpen och honungen MKT försiktigt. Funkade!
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Gamina

« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 15:55 »
Tack för tipset. Hon ser inte särskilt svullen ut och inget hänger utanför. Det är dock svårt att se om det är svullet iom att hon nu kniper när jag kommer och ska titta. Ska se om jag har någon honung hemma socker ska ju hjälpa till att läka sår sägs det.
Jag sköljde av med koksaltlösning i morse igen då hade hon forfarande ont av att bajsa  :(.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 16:02 »
Hon blöder inte längre men vänder utoch in på kloaken när hon ska bajsa. När hon gör så ser man två hål vilket är tarmen och vilket är äggledaren när man tittar bakifrån? I mitten sitter det torkat bajs som jag föröks spola bort men det sitter som berget och när jag försöker pilla försiktigt så hinner jag inte innan hon drar in det igen. Det verkar göra ONT när hon gör såhär eftersom hon ger ett konstigt ljud ifrån sig när hon gör det. Hon har idag lagt ett skinnägg. I övrigt verkar hon må bra och både äter och dricker.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser