Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskroshonung  (läst 3902 gånger)

Bullen79

• Småland
Maskroshonung
« skrivet: 21 maj-11 kl 19:49 »
Är det någon som tänker satsa på att slunga maskros i år? Jag tänkte göra det och tycker att jag har förutsättningar för det. Är det något specielt att tänka på? /PH

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Maskroshonung
« Svar #1 skrivet: 21 maj-11 kl 23:00 »
Ta bra betalt för sort honungen  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 15:02 »
Rör den ordentligt! Jag kan inte svära på att den går att få mjuk och fin, men antar att rejäl rörning borde göra susen. Annars blir den STENhård!

Att den är frän i smaken håller jag inte alls med om, min maskroshonung är en av de godaste sorter jag vet. Sen kan jag inte svära på exakta sammansättningen av nektar i den, men har svårt att tro att nån annan växt i mina trakter ger nån nektar alls i samma utsträckning nu i maj.

Jonte76

• -
« Svar #3 skrivet: 22 maj-11 kl 15:08 »
   Men smaken är ju olika jag tycker om Maskroshonungen den som den är   ;)

Sanntos

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 maj-11 kl 15:27 »
....och jag gillar namnet - Maskroshonung -

Rune H

« Svar #5 skrivet: 22 maj-11 kl 23:25 »
För att inte förglömma - det finns fler än 200 olika sorter maskros.
De räcker inte.
I norden finns ca 1000 arter. Därav ca 600 ogräsmaskroser.
Att skilja dem åt är inte lätt.
( se t.ex Mossberg; Den nordiska floran)

Björnbär är också kniviga att skilja åt. Dr finns ca 80 vilda arter och några odlade.

Normalt brukar man inte kunna få så mycket honung från maskros eftersom bina förbrukar rätt mycket till yngel när samhället byggs upp.

Maskrosorna lämnar nektar på förmiddagen och ni ser inga bin i dem på em/kvällen. Något att tänka på om man vill klippa gräsmattan.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-11 kl 23:36 »
Hahahhahaha i dag rensade grannen gräsmattan på 2 skott kärror med maskrosor  .. . .. .  ;D

Hos mej växer de fint och mycket  ;D  Lyckan är att vara bi odlare  o:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser