Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  enklaste typen av kläckare  (läst 4437 gånger)

_PoLo_

• -
enklaste typen av kläckare
« skrivet: 23 maj-11 kl 18:19 »
Har sparat 18st ägg som inte skulle gå att spara mera och ingen höna ville inte lägga sig så blev det att konstruera en modell SIMPEL äggkläckare och prova sig fram, man läser ju om folk som fått kläck i handsfack i bilen och allt möjligt så jag tänkt att vi provar, det värsta som händer är att man får slänga skiten :) så det införskaffades en 12L hammarplastlåda där det PRECIS gick ner botten av 2st 10-packs äggkartonger, sen numrerade jag äggen och la dem över varje fack (sabelpootsägg så de passa perfekt liggandes i kartongerna, sen locket på och en mindre skrivbordslampa med 40W halogen över  :) återstår att se vad resultatet blir  :P

Phantom

• Södermanland
SV: enklaste typen av kläckare
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 20:48 »
Dom behöver dock fukt för att dem inte ska torka fast i skalet, är det tillräckligt fuktigt i rummet kan det räcka men du bör undersöka den saken

Hallabon

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 21:05 »
Satte en glödlampa i en kylbox med en burk med vatten. Ikväll när jag tittade till boxen pep det i ett ägg.  ;D ;D ;D

torpare2

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 09:59 »
Du kan också kolla vilken temperatur det blir i ugnen om du bara sätter på lampan. Jag kläckte nyligen fram en kyckling på det viset. Hade långpannan med vatten under, ett tefat direkt framför lampan där det blev för hett och ugnsluckan stängd. Det hade kanske blivit fler kycklingar om jag inte kasserat de flesta äggen när temperaturen en gång gått upp till 40 grader. Men det kan alltså gå bra.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 10:39 »
Du kan också kolla vilken temperatur det blir i ugnen om du bara sätter på lampan. Jag kläckte nyligen fram en kyckling på det viset. Hade långpannan med vatten under, ett tefat direkt framför lampan där det blev för hett och ugnsluckan stängd. Det hade kanske blivit fler kycklingar om jag inte kasserat de flesta äggen när temperaturen en gång gått upp till 40 grader. Men det kan alltså gå bra.
Det blev lite som allt-i-ett, att kläcka där man sen kan tillaga - om man nu får en tupp som ändå hamnar där med tiden. Kul läsning i alla fall.

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 26 maj-11 kl 15:55 »
Dom behöver dock fukt för att dem inte ska torka fast i skalet, är det tillräckligt fuktigt i rummet kan det räcka men du bör undersöka den saken

är i badrummet så är väl husets fuktigaste rum iaf, får se om det blir nått lr om man får nöja sig med de kycklingar som förhoppningsvis kläcks under en av hönorna om några dagar, hon har legat 15-16dagar nu så är inte så många dagar kvar nu!  :)

Problemet med vår ugn är att det inte går att sätta igång bara lampan... :P + att jag tror att kärringen skulle gå i taket om jag skulle ockupera ugnen i 3v! ;D hon tycker redan att mitt projekt i badrummet är tillräckligt "skadat"  8)

_PoLo_

• -
« Svar #6 skrivet: 28 maj-11 kl 22:12 »
Lyste precis äggen och såg spindel i åtm. 15st av dem, 1st var jag osäker och 2st är jag ganska säker på att det inte är något i, helt okej resultat hittills dvs  :P

torpare2

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 10:26 »
Undrar hur det har gått för Hallabon. Hur stor procent levande kycklingar fick du med metoden?

Hallabon

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 maj-11 kl 13:54 »
Torpare2 - två av fya ägg kläckte.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 30 maj-11 kl 21:12 »
Det var ett riktigt bra resultat för en så enkel kläckare tycker jag.

_PoLo_

• -
« Svar #10 skrivet: 30 maj-11 kl 22:52 »
En vecka har gått och efter kvällens lysning med nya ägglampan så är det 15ägg kvar i "kläckaren" :)

_PoLo_

• -
« Svar #11 skrivet: 01 jun-11 kl 23:24 »
Nu såg man hur det pulserade i 14 av äggen, i det 15:e så var det bara en liiiten mörk fläck och så såg man som en ring av en blodådra runt "ytan på gulan" eller hur man ska förklara det, så jag antar att det äggen har dött :(

_PoLo_

• -
« Svar #12 skrivet: 10 jun-11 kl 00:14 »
9st ägg kvar efter 17dagar nu :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser