Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  15 grader, för kallt för 2½ veckors kycklingar?  (läst 2124 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
15 grader, för kallt för 2½ veckors kycklingar?
« skrivet: 29 maj-11 kl 11:42 »
Hej!
Funderade över att ta ut våra små 2½ veckors kycklingar en stund. Vi har 15-16 grader och undrar om det är för kallt för dem?
Vi har värmetak till dem i hönshuset men jag tycker att de alltid är utanför... har dock inte kollat dem nattetid...
När klarar de sig utan extra värme nu när tempen ligger runt 10 grader på natten?
Tackar på förhand för svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: 15 grader, för kallt för 2½ veckors kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 12:29 »
15 grader känns alldeles för kallt för så små kycklingar. Jag har ett gäng ute nu i samma ålder och de har även sovit ute under nätterna men de har en hönsmamma med sig och jag ser på de små att såfort graderna börjar dala ned lite (vilket handlar väll om ca 15 grader), att solen går i moln så står de och börjar huttra för att sedan böka sig under mamma höna och värma sig.

Runt 7-8 veckors ålder brukar de klara sig utan mamma höna o lampa. Då har de flesta, om de inte är senbefjädrade hunnit sätta fjädrar över hela kroppen och blivit lite som "minivarianter" av de vuxna. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 29 maj-11 kl 12:54 »
En stund kan du ju alltid ta ut dem, men inte längre än nån halvtimme skulle jag råda dig.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 17:09 »
Tack för svar!
Ja, jag tog ut dem drygt en och en halv timme och de verkade gilla det! Kommer att bli repris på det kortare stunder tills det blivit ännu varmare.
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 29 maj-11 kl 17:20 »
Jag har börjat öppna upp för mina kycklingar, alla går utan mamma nu då hon har börjat ägga igen (hennes egna är drygt en månad gamla bara). De går ut i solen en stund, springer sen runt och undersöker alla skrymslen i lagården. Sen springer de in till värmelampan igen och gosar ner sig i en hög.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-11 kl 21:20 »
Jag läste någonstans att de klarar sig utan värmelampa vid 10 grader när de är ca 2 månader gamla. Jag ställde en glasruta mot en vägg när jag släppte ut mina 10-dagars. Dit kunde de gå för att värma upp sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser