Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta portar på gammalt garage  (läst 10976 gånger)

Pe4r

• Gäst
Byta portar på gammalt garage
« skrivet: 27 maj-11 kl 01:34 »
Vi har ett garage här på gården, byggt med nån typ av tegelsten modell större för längesen tillbaka.
Gamla portar, släpper säkert ut mycket värme om man hade haft uppvärmt.

Men visst är det standardmått på sådana portar?
Om man tömmer garaget helt och hållet, plockar bort portarna,
sen sätter man in nya fräscha portar, ja nu är det ett dubbelgarage.
Man kanske sätter in en takskjut och en med "dubbeldörr",
om man sedan kan få upp lite isoloering på väggarna, kanske 5 cm isolering, kanske man kan få lite värme där.
Få lite isolering och en innervägg och innertak som kan målas i ljusa färger så kanske det kunde bli ett bra hobbyrum eller liknande?

Vad tror ni?
Jag är hyresgäst här och funderar på att dra igång nån liten snickeriverksamhet som kan leda till nått,
min hyresvärd är väldigt behjälplig av sig och vi kan säkert hitta en bra lösning.

Vad tror ni det kan vara för kostnad för garageportar?

Broberg

• Gäst
SV: Byta portar på gammalt garage
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 08:47 »
Här är olika sådana där moderna. http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/garageportar/
Eller så kan man  bygga en egen dubbelport.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 maj-11 kl 14:25 »
Lite bilder på det som sitter där kan vara till en viss hjälp
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

massey-35

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 16:06 »
alla portar är unika . jag jobbar som servicetekniker på en portfirma så jag vet.
den minsta porten jag lagat är ca 1*1 meter sen finns det portar som är över 170meter breda och nån som är ca 110 m hög.
när man beställer en port ska man uppge dageröppningen så byggs porten efter dessa mått
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Slabang

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 12:36 »
Första inlägget på forumet här för min del. Vet att det är mer än ett halvår sen pe4r skrev men många projekt brukar ju ta lite tid innan det blir av :) jag jobbar själv med portar, både på industrisidan och villasidan. Är både återförsäljare och montör. När jag såg att någon rekommenderade portar från skånska byggvaror så kände jag att jag ville ge min åsikt. De säljer samma port som jag och min far varit återförsäljare av en period, dock under ett annat namn. Har man inte erfarenhet av portmontage är den svår att få ihop så den fungerar funktionsenligt samt är tät mot karm. Vårt stora problem när vi sålde dem var garantierna, färg bulor etc. Dock vet jag inte hur skånska byggvaror är på garantiåttaganden. Motorn dem säljer porten med är inte heller något att hänga i julgranen. Skulle jag vara du hade jag hellre lagt till några tusenlappar och köpt en hörmann, Novoferm, Teckentrup eller crawford. De portarna är de på marknaden som jag själv har monterat och tycker är bra både vad gäller kvalité, montage och finish. Priserna skiljer rätt mycket dock utan att kvalitén skiljer sig nämnvärt mellan dem. Jag rekomenderar dig att ringa runt och få en fingervisning om priset hos återförsäljarna på något av standardmåtten de har. Tänk bara på att det är samma tjocklek du får pris på (40mm). Har du något annat märke du kollar på så skicka gärna pm om du vill ha några fingervisningar om vad du ska tänka på. För övrigt lämnar många återförsäljare bättre pris vid köp av två portar. Lycka till och skicka pm om du har några frågor så svarar jag gärna. Jag utelämnade vilket märke jag är återförsäljare av då jag inte ville att detta skulle uppfattas som reklam för mig själv. Ha det bra /Magnus

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 22:01 »
Jag skall isolera mina gamla dörrar istället för att lägga pengar på en ny port.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 09 jan-12 kl 00:08 »
Om man får snylta på annans tråd vill jag gärna ha råd på hur man bygger bra hållbara garageportar själv. Vi (min man) byggde egna till vårt garage och till stallet, men de håller inte alls. Gingliga och veka, tar vinden tag i dem går de sönder så det är ett evigt lagande. De är byggda av något slags råspont tror jag, på regelverk och isolerade med frigolit, insidan masonite.

Vi har inte mycket pengar tyvärr så att köpa portar går fetbort, tror inte de passar heller eftersom det är säkert inte är några standardmått på öppningarna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-12 kl 00:17 »
Om man får snylta på annans tråd vill jag gärna ha råd på hur man bygger bra hållbara garageportar själv. Vi (min man) byggde egna till vårt garage och till stallet, men de håller inte alls. Gingliga och veka, tar vinden tag i dem går de sönder så det är ett evigt lagande. De är byggda av något slags råspont tror jag, på regelverk och isolerade med frigolit, insidan masonite.

Vi har inte mycket pengar tyvärr så att köpa portar går fetbort, tror inte de passar heller eftersom det är säkert inte är några standardmått på öppningarna.
Man kan bygga en ram av 2"2 med frigolit mellan reglarna och plywood på båda sidor. Skruvar man väl blir det styvt och bra.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 09 jan-12 kl 00:31 »
De blir inte för lätta då portarna? Jag upplever att de är för lätta i dag...

Gångjärnen vi har tror jag är för klena också, vad rekommenderar ni för gångjärn?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lasse46

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 09 jan-12 kl 10:31 »
För att porta inte skall bli för veka måste dom förses med en snedsträva som skall gå från nedre gångjärnssidan diagonalt upp till övre anslagssidan. Att bygga med spontat virke går alldeles utmärkt om man spikar eller skruvar i både över och nedre kanten samt i snedsträvan alltså minst tre fästpunkter, då kan inte porten bli skev. Om porten väger mer än ca 20 kg så behövs det tre gångjärn, två som sätts ca 25 cm från över respektive nedre kant och ett tredje ca 25 cm under det övre. Är porten isolerad måste man redan när den byggs placera in kortlingar som ger fäste åt gångjärnen. Gångjärnen som skall användas finns i två typer ett som ser ut som vanliga dörrgångjärn men betydligt kraftigare, eller så använder man sig av hakgångjärn se denna länk längs ner på sidan 2 respektive längs ner på sidan 3. http://www.gardinpersson.se/#&&/wEXAQUMU2VhcmNoUmVzdWx0BQpHw6VuZ2rDpHJumbfwq68sZr/fvjFf6tnIn/npxLo=

Lasse

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 09 jan-12 kl 21:57 »
Självklart har vi snedsträvor i portarna, på rätt håll (minns en bekant en gång som satte snedsträvan på fel håll...) och kortlingar för fästpunkter till gångjärnen.

Vi har såna där långa gångjärn (tror det är såna du kallar hakgångjärn), men jag upplever att de ändå är för korta. De gånger garageporten blåst upp har det krökt dem så vi fått ta ner dörren och banka dem raka igen. Någon gång har till och med de bortesta sponten (närmast gångjärnet) hoppat isär när det hänt.

Masoniten på insidan har lossnat några gånger också, hur noga man än är med att röja bort snön framför så skrapar de ändå i snön och till sist drar det loss masoniten. Det är inte så farligt i vinter, har ju knappt varit nån snö, men förra vintern var det hopplöst. Tror frigoliten i nedersta facket hoppade ur och smulades sönder vid något ilsket tillfälle när någon (inte omöjligt att det var jag) dängde igen dörren...

Vi testar att byta till längre gångjärn tror jag, och tre stycken. Nackdelen är att de är så himla dyra... När man har fyra dubbeldörrar som ska ha gångjärn...

Tack för hjälpen!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 22:32 »
Sådana här har vi här men så är det bara 8 km till fabriken. Finns t.o.m. beskrivning på hur de är gjorda men inte så lätt att få rakt som man tror. Så går det år lite speciella gummilister för att hålla riktigt tätt.

http://www.hovmaporten.se/
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 22:50 »
Tja, jag jobbade ju här ett tag...

http://www.portsystem.com/hem/

så jag borde ju ha bättre portar. Iaf då (2004-2006) hade de garageportar, men det vet jag inte om de har nu, de har ju både bytt ägare och i princip alla anställda också.

För min del handlar det mest om att jag inte har råd att köpa annars kunde man ju kanske köpt färdigt, samt att det säkert inte är några standardmått på våra garageportöppningar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 09 jan-12 kl 23:39 »
Rakadero; vi byggde en enkeldörr och ett par portar till vår verkstad. Kanske finns det ngt i vår beskrivning du kan använda? Finns även ritning.
De har fungerat utmärkt hittills i alla fall.

http://hvilaro.blogspot.com/2008/04/drrarna-till-verkstaden.html

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 10 jan-12 kl 00:05 »
Jättebra beskrivning ni har gjort där Sar, önskar vi hade dokumenterat vår renovering lika noga här, hade varit intressant! Även om vårt hus inte är varken så stort, fint eller intressant som ert.

Men har ni inga snedsträvor i dörrarna, funkar det?

Jag funderar på att göra om dem och lägga någon slags panel utanpå plywood som ni gjort, jag har funderat på det innan, varje gång den nuvarande hoppat isär när dörren blåst sönder. Och plywood istället för masonite på insidan, det är ju hållbarare.

Dyrare också... får börja spara.

Vilken bra ide när man målar också att lägga ett lager till på klossar! Så många gånger som vi målat panel i garaget eller nåt annat trångt utrymme och fått göra det i omgångar och gått och väntat på torktider. Man får vara försiktig så det inte sölar på understa lagret bara!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #15 skrivet: 10 jan-12 kl 23:53 »
Några snedsträvor behövs inte när det är skivmaterial på båda sidorna av dörren (en skiva kan inte bli skev av tyngden). Plywood, spånskiva eller vad som finns till hands. Vi hade 6 mm oljeimpregnerad masonit. Dörren bör däremot ha samma material på båda sidorna för att den inte ska börjar "bukta" åt något håll när materialet torkar.
/Herr Hvila Ro

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser