Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för slakt  (läst 4214 gånger)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Dags för slakt
« skrivet: 30 maj-11 kl 09:19 »
Nu är det bara att inse att alla myskankorna är stora killar och sju stycken stora starka drakar går inte ihop. Dom är närmare året nu och har börjat slåss och driva iväg varandra.

Hur går man bäst tillväga med ankslakt? Höns har jag slaktat förut, men dom är ju både mindre och enklare att hantera tycker jag.

Ska man plocka ankor eller flå dem? Vad är lättast? Jag har tillgång till granens kylrum och deras hjälp vid slakten. Dom är jägare och har även slaktat höns och kalkoner förut. Hur länge ska dom få hänga innan man styckar och fryser in? Tänkte sen frysa in dem i bitar för en hel får nog knappt plats i ugnen och går definitivt inte åt till en middag.

/Helena

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
SV: Dags för slakt
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 20:13 »

Är det ingen som kan komma med lite tips och förslag?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 20:34 »
 Då har jag en liten följd fråga   :-[  Slaktar man fåglar denna tiden på året   ??? är det inte lite för varmt att hänga nu ? Flugorna är ju som galna i sommar värmen.  Vi slaktar inte nu om  det inte är nödslakt och då ges det kött till hundar och katter

Vi slaktar och flår fåglar och lammen på hösten/våren när temperaturen är lägre
« Senast ändrad: 01 jun-11 kl 22:47 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 20:47 »
Vi har tillgång till kylrum så årstiden har ingen betydelse och alternativet nu vore att nacka och gräva ner alla fem.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 21:06 »
Då har jag en liten följd fråga   :-[  Slaktar man fåglar denna tiden på året   ??? är det inte lite för varmt att hänga nu ? Flugorna är ju som galna i sommar värmen.  Vi slaktar inte nu utan det är nödslakt och då ska köttet ges till hundar och katter

P.s Vi slaktar och flår fåglar och även lammen på hösten/våren när temperaturen är lägre
Hur gör man i Afrika och Indien?  - styckar och äter samma dag!  Eller fryser.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 21:15 »
Det skal ikke være nødvendig å henge dem. Ang. slakt finnes det 3 metoder: Enten slakte på vanlig fjærfe-måte, dvs ved plukking.

Det går også an å flå, bruk en skarp kniv. Kjøttet blir da veldig magert. (Myskankor er jo magre fra før.)

Den tredje og raskeste måten er å filetere ut de 4 kjøttbitene som er størst: De to brysthalvdelene og lårene. Begynn med å skjære ned langs benkammen midt på brystet. Dra av skinnet og flå ut på sidene og skjær så (fileter) bryststykkene løs fra kroppen. Deretter fortsetter du i samme åpningen og nærmest vrenger lårene ut. Kapper så av lårene nederst og øverst. Rask metode, men en del kjøtt går tapt, og ikke går det å koke suppe på restene.

Men hvorfor slakte alle drakene? Slakt en hver uke til søndagsmiddag.

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 22:42 »
Att slakta och ta hand om ankkött..?

Fick bra hjälp .....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 22:44 »
Men vad sjutton! Jag skulle ju kopiera länken där alla bra svar fanns!!!! :-[

Prova att söka på den texten då...om du vill.... :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-11 kl 00:03 »
Hej,
När vi slaktade så tog vi tag om vingspetsarna samman med fötterna.
Håll hårt dom är starka och har långa vingar!
Hugg! Ned med halsen/ kroppen i hink el tratt el dyl för det är en lång hals som sprutar ut blod typ överallt som en vattenslang...
Jag tyckte det var skitjobbigt att plocka dom för under fjädrarna så har dom ju dun som sitter som berget!
Så jag flådde dom andra. Skär vid knäna och klä av nedåt.
vad göra med köttet? Det behöver inte hänga. jag skulle ta bröstfileerna och frysa. kanske tillomed göra färs...
Grillad i ugn, kokt och gräddstuvad i bitar.... massa gott!

Lycka till!
mvh Pernilla

Jo om du vill så är ju dunet hur fint som helst om du vill göra tex en kudde eller något  ;)
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 06 jun-11 kl 00:41 »
Hej,
När vi slaktade så tog vi tag om vingspetsarna samman med fötterna.
Håll hårt dom är starka och har långa vingar!
Hugg! Ned med halsen/ kroppen i hink el tratt el dyl för det är en lång hals som sprutar ut blod typ överallt som en vattenslang...
Ingen bedövning?
Är ni muslimer? ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-11 kl 04:56 »
Ingen bedövning?
Är ni muslimer? ;)
Nej, säkert bara ovana vid hur man gör för att bedöva.  Om Du använder yxa, så klubba med baksidan först, hugg sedan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #11 skrivet: 06 jun-11 kl 07:48 »
HelenaA hur gick det? Har du slaktat dina djur?
Jag har just tagit tre stycken av samma anledning som du och även för att det var jättejobbigt för ena honan som inte ligger på redet.Jag har i alla fall lärt mig att det är både jobbigt o dyrt att spara myskdrakar över vintern så till hösten slaktar jag bort alla som blir över.
Det var inte så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag har en stor vedeldat "gryta" som tar bortåt 80 liter vatten. Den fyller jag till hälften och värmer vattnet innan jag börjar slakta.
Som nån anna i tråden skrev tar också jag i benen samt vingspetsarna dock har jag svårt att hålla båda vingspetsarna då djuret är mycket starkt men om man har tag i ena vingen har man óckså ett bra grepp. Jag har en bit järnrör som jag användar till att bedöva djuret. När man håller den så i ben o vingspets är den lätt att träffa i bakhuvudet. Jag slår en kanske två gångar då är den stilla ett tag. Lägger hals o huvud på huggkubben o huggar av huvudet. Om man väntar för länge börjar den kämpa. Jag tror inte den har vaknat men att det är någon form för krämpor eller kanske dödsryckningar men den är svårare att träffa rätt med yxan då. När huvudet är av så sprutar det med blod . Jag har satt en plastpåse i en hink och hinken har jag satt så huvudet faller ner i hinken. Då kan jag föra fram djuret ner i hinken. Släpp inte taget i ben o vingspetser men press den ner i hinken tills det är över. Man får hålla riktigt hårt annars är man själv helt tillsölat med blod efteråt o platsen också.
När djuret är stilla o blodet ute så lägger jag den i vattnet som skall vara rejält varmt. Jag vet inte hur varmt det skall vara men riktigt varmt funkade bäst för mig. Jag hällde i en skvätt diskmedel för att ta utspänningen då dom har mycket dun o det är svårt att få vattnet ända in till huden. Jag hade kroppen i vattnet ungefär en minut där jag drog upp o ner den samt hade en pinne till att gnugga fram o tillbaka på dunen för att få in vattnet där. Kom ihåg att gnugga på insidan låren o vingarna som ligger mot kroppen också. Om man bara får vattnet in ordentligt och det är tillräckligt varmt så går det mycket lätt att få av alla dun.
När du plockat den vid stjärten så har dom ju en jättekörtel därbak. Hela stjärten på mina djur var inkletade i gult gägga men det går att torka av så man ser själva körteln. Nu är jag inte så bra på detta med att ta ur men jag gjorde likadan som på hönsen med den skillnad att jag klippte bort hela stjärten så körtlen kom bort. Jag har förstått att om man får något av sekretet på köttet är det helt oanvändbart. Sedan skar jag av bryststyckerna, vingarna o låren och frös ner direkt.
Mina djur var lika gamla som dina o man skall inte tro att man kan göra vad som hälst med dom. Dom är ganska sega o jag långtids stekar dom i gryta när jag tillagar dom o då blir det riktigt gott.
Lycka till.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 06 jun-11 kl 16:25 »
När jag slaktade några myskdrakar förut så lät jag de vuxna (var någon som var ca 6 år gammal) hänga i matkällaren i ca 40 dygnsgrader. Tog ur dem men lät fjäderdräkten sitta kvar på kroppen när de hängde. Detta var tidigt på våren innan flugor och värme hade hunnit komma. Flådde de sedan. De yngre skar jag ut brösten på direkt och la i frysen.

Vid avlivning band jag ett balsnöre runt halsen (där huvudet slutar). La draken på kubben och drog ut halsen med hjälp av snöret, ställde mig med min högre fot på snöränden på backen så att det höll sig spänt så den inte kunde dra tillbaka huvudet. Höll i vingpennor och ben i vänstra handen. Bedövade med baksidan av yxan och högg sedan. Därefter gäller det att försöka få tag på vingarna runt "axelområdet", om man håller fast där så låser man fågeln så den inte får kraft att flaxa vilt. På en kropp som "bröt sig lös" fick jag lägga mig ovanpå och hålla fast halsen mot backen (annars stänker det blod överallt  :-\ ) tills den slutat rycka.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 06 jun-11 kl 19:00 »
Linkoso jag tycker det låter som onödig stress att binda snöre runt halsen , lägga den på huggkubben o sedan bedöva. Jag tar fågeln o bedöver den strax efteråt. Då är det i mitt tycke minst lidande för fågeln. Har man fågeln i vingspets och ben hänger den med huvudet neråt och är ganska stilla med huvudet så det är lätt att träffa rätt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 06 jun-11 kl 19:33 »
Jag hade antagligen orsakat mera lidande om jag hade försökt mig på ditt sätt då jag inte är stark nog att hantera den på det viset ensam. Om jag tänker rätt alltså (tänker enligt din beskrivning att fågeln hänger löst i luften med huvudet nedåt backen men det kanske är helt fel tänkt  :-[ låter iaf. som "skräck" för mig, sannolikheten att jag misslyckas med bedövningen skulle vara stor). Det var den största drake jag någonsin sett och jag är väldigt liten istället. Jag gör hellre på ett sätt där jag känner mig säker än osäker och kanske missar för då blir det inte kul. Sedan ang. stress lär det nog spela en roll också i hur hanterade djuren är innan med. En fågel som är van vid att man håller på o plockar med den lär ju vara mkt lugnare än en som en människa aldrig fått röra tidigare (det vet man ju vid höns med, en del är ju bara o plocka upp om man ska kolla något andra vrålar när man ska ta dem som om ett rovdjur vore framme och fångat den).
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 19:40 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 06 jun-11 kl 19:44 »
Kom o tänka på nu att en sådan där "spikgrej" lär ju funka bra på ankor. Alltså två spikar på kubben som man lägger huvudet emellan?

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 06 jun-11 kl 22:02 »
Jag hade antagligen orsakat mera lidande om jag hade försökt mig på ditt sätt då jag inte är stark nog att hantera den på det viset ensam. Om jag tänker rätt alltså (tänker enligt din beskrivning att fågeln hänger löst i luften med huvudet nedåt backen men det kanske är helt fel tänkt  :-[ låter iaf. som "skräck" för mig, sannolikheten att jag misslyckas med bedövningen skulle vara stor). Det var den största drake jag någonsin sett och jag är väldigt liten istället. Jag gör hellre på ett sätt där jag känner mig säker än osäker och kanske missar för då blir det inte kul. Sedan ang. stress lär det nog spela en roll också i hur hanterade djuren är innan med. En fågel som är van vid att man håller på o plockar med den lär ju vara mkt lugnare än en som en människa aldrig fått röra tidigare (det vet man ju vid höns med, en del är ju bara o plocka upp om man ska kolla något andra vrålar när man ska ta dem som om ett rovdjur vore framme och fångat den).

Ja du har rätt. Vi får göra som det fungerar bäst för os.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #17 skrivet: 06 jun-11 kl 22:24 »
Har ägnat helgen åt att stolpa in 3 hektar bete åt hästarna så ankslakten har fått vänta lite.
Det är just nu ingen jätte panik för dom har börjat hålla sig på gården nu då vi stängt in den dom mobbade ut.
Ska fundera på alla era råd och se vad som känns bäst, verkar helt enkelt som att man kan göra som det passar en själv bäst.

Men blir inte köttet torrt om man flår dem? Eller spelar det ingen roll på så gamla djur för dom passar ändå bäst i långkok?

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser