Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken tuppras?  (läst 2068 gånger)

Kista

• Gäst
vilken tuppras?
« skrivet: 30 maj-11 kl 21:05 »
Jag har en blandad flock med allt från chabohönor till brahma hönor.. Finns det någon tupp som kan para sig med båda de raserna utan att skada de???

Kista

• Gäst
SV: vilken tuppras?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 22:41 »
 ???  :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 23:14 »
Jag har under alla åren haft både tuppar och hönor blandade från Chabostorlek upp till brahma utan några olyckor. Dock har jag hört att någon råkat ut för olycka, så visst finns risken, men den lär inte vara stor för då hade jag nog haft många sönderbrutna och skadade hönor.

Men om jag får välja mellan en mindre tupp och en större tupp till dina hönor så skulle jag välja något lite mindre då denna risk som finns lär vara större att de små hönorna kan skada sig än att de stora hönorna gör det (vad är värst, bryta ben eller bli nött i fjäderdräkten på ryggen och ev. några revor vilket för övrigt kan bli av stora tuppar med om det inte är större risk just för att de är tyngre och klunsigare, ja för mig känns valet lätt iaf ;) ). Våra Chabotuppar fixar det och har fått avkommor med hönor som är av typ maranstorlek, även om de får kämpa lite mer med att pricka rätt. ::) Kanske något i dvärg kochinstorlek skulle passa? De är ju lite större än Chabos men långt ifrån en stor tung brahmatupp som kan totalmosa dem och större hönor fixar iaf. mina lätt. Har många dv kochinblandningar här hemma där pappa är dv kochin och mamman större höna. :)
« Senast ändrad: 30 maj-11 kl 23:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kista

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 23:21 »
Jag har under alla åren haft både tuppar och hönor blandade från Chabostorlek upp till brahma utan några olyckor. Dock har jag hört att någon råkat ut för olycka, så visst finns risken, men den lär inte vara stor för då hade jag nog haft många sönderbrutna och skadade hönor.

Men om jag får välja mellan en mindre tupp och en större tupp till dina hönor så skulle jag välja något lite mindre då denna risk som finns lär vara större att de små hönorna kan skada sig än att de stora hönorna gör det (vad är värst, bryta ben eller bli nött i fjäderdräkten på ryggen och ev. några revor vilket för övrigt kan bli av stora tuppar med om det inte är större risk just för att de är tyngre och klunsigare, ja för mig känns valet lätt iaf ;) ). Våra Chabotuppar fixar det och har fått avkommor med hönor som är av typ maranstorlek, även om de får kämpa lite mer med att pricka rätt. ::) Kanske något i dvärg kochinstorlek skulle passa? De är ju lite större än Chabos men långt ifrån en stor tung brahmatupp som kan totalmosa dem och större hönor fixar iaf. mina lätt. Har många dv kochinblandningar här hemma där pappa är dv kochin och mamman större höna. :)
Okej, så en dvcochin kan para sig med en stor brahma?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 09:01 »
De fixar det iaf. med min bamsehöna som är lite större än en Stor Sussex. =) Själv har jag inga brahmahönor men av de jag sett så har de legat runt samma storlek som min höna, förutom hönorna jag såg på nationalen i höstas. De var riktiga bamseklossar.  :o Eller så var det mest "fluff" som gjorde att de såg så extremt stora ut.

Fråga, hade ni tänkt ta kycklingar efter brahmorna med tuppen? För om inte kanske det inte spelar någon större roll om befruktningen blir sämre på de hönorna? Han håller ju ändå koll på flocken och så i övrigt som en tupp ska.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kista

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 09:22 »
De fixar det iaf. med min bamsehöna som är lite större än en Stor Sussex. =) Själv har jag inga brahmahönor men av de jag sett så har de legat runt samma storlek som min höna, förutom hönorna jag såg på nationalen i höstas. De var riktiga bamseklossar.  :o Eller så var det mest "fluff" som gjorde att de såg så extremt stora ut.

Fråga, hade ni tänkt ta kycklingar efter brahmorna med tuppen? För om inte kanske det inte spelar någon större roll om befruktningen blir sämre på de hönorna? Han håller ju ändå koll på flocken och så i övrigt som en tupp ska.
Alltså det är så att jag har en blandad flock, allt från chabos, sebright, maran brahma  m.m tidigare hade jag en chabo tupp. Den befruktade inte brahmorna :/
Tror du inte en appenzellertupp funkar då? de är lätta har jag fått för mig. Eller två tuppar? En chabo och en brahma? Kommer brahma para sig med chabosarna?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 12:07 »
2 tuppar låter ju som en idé. Kanske en Chabo som du skriver och en Appenzeller, Leghorn ir annat lättare medelstor typ? Brahman lär försöka sig para med dina Chabos, det gör min med mina med det är inte ofta han lyckas, de som slinker undan nästan hela tiden och när han lyckas är det inte ofta han står på hönorna utan han håller mer fast hönorna med näbben och står bredbent, en fot var sida om hönan och "gör sitt". ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser