Jag har under alla åren haft både tuppar och hönor blandade från Chabostorlek upp till brahma utan några olyckor. Dock har jag hört att någon råkat ut för olycka, så visst finns risken, men den lär inte vara stor för då hade jag nog haft många sönderbrutna och skadade hönor.
Men om jag får välja mellan en mindre tupp och en större tupp till dina hönor så skulle jag välja något lite mindre då denna risk som finns lär vara större att de små hönorna kan skada sig än att de stora hönorna gör det (vad är värst, bryta ben eller bli nött i fjäderdräkten på ryggen och ev. några revor vilket för övrigt kan bli av stora tuppar med om det inte är större risk just för att de är tyngre och klunsigare, ja för mig känns valet lätt iaf

). Våra Chabotuppar fixar det och har fått avkommor med hönor som är av typ maranstorlek, även om de får kämpa lite mer med att pricka rätt.

Kanske något i dvärg kochinstorlek skulle passa? De är ju lite större än Chabos men långt ifrån en stor tung brahmatupp som kan totalmosa dem och större hönor fixar iaf. mina lätt. Har många dv kochinblandningar här hemma där pappa är dv kochin och mamman större höna.