Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på äggen  (läst 2813 gånger)

gröngölingen

• Skåne
Vad är det för fel på äggen
« skrivet: 30 maj-11 kl 22:05 »
Jag köpte ägg av en bekant för någon vecka sedan, när jag knäckte ägget var vitan en aning  "mjölkaktig" och gulan flöt ut, höll inte ihop som gulor brukar göra, såg ut precis som när man börjar steka ägget, lite mjölkaktig vita men genomskinlig, har de förvarats för varmt eller för kallt, eller har hönan kanske börjat ruva dem. De luktade inte illa. Är det någon som har upplevt något liknande, skulle gärna vilja veta vad det beror på. 

anders 67

• Dalarna
SV: Vad är det för fel på äggen
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 22:45 »
Var det alla ägg eller bara något enstaka?
Har äggen frusit så kan det bli så.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

gröngölingen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 14:49 »
Nej det var inte alla äggen, ungefär hälften, det låter rimligt som jag ser det att äggen kan ha förvarats för kallt, den som jag köpte äggen av skulle inte medvetet ha sålt några dåliga ägg.

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 09:58 »
Har läst något likande här på forumet men fick inget svar på vad det berodde på då heller...
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-11 kl 16:52 »
Det låter konstigt för att mig det skulle bero på kyla. Ägg till konsumption kan man förvara i kylskåp i 2 månader. Kan säljaren ha blandat ihop äggen så att de du köpte var gamla? Utflytande, dåligt avgränsad gula brukar vara ett tecken på gamla ägg.

Eulalia

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jun-11 kl 23:39 »
Sådär har de ägg sett ut som jag har tagit bort när det inte blivit något i dem efter en dryg veckas ruvning...
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-11 kl 08:57 »
Sådär har de ägg sett ut som jag har tagit bort när det inte blivit något i dem efter en dryg veckas ruvning...

Samma här...efter 7 dar i maskinen

Dom kan ju ha förvarats för varmt,typ legat för länge i redet... Jag hade nog frågat "bekantingen" vad det kan bero på ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #7 skrivet: 04 jun-11 kl 09:35 »
fått några sådana här oxå från egna höns  skrev om det i en annan tråd, kom aldrig på varför det va i vintras tror dom har frysigt lite innan jag tagit in dom o lagt dom i kylskåpet men som sagt vet ej
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser