Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna kommer inte ut  (läst 9402 gånger)

linisgirl

• Ångermanland
SV: Kycklingarna kommer inte ut
« Svar #20 skrivet: 04 jun-11 kl 22:58 »
Okey men vändningen ska väl stängas av på dag 18 för då äre ju 3 dagar kvar .. Ja jag ska låta kläckaren vila inatt så jag får ner luftfuktigheten...

gernsö

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 04 jun-11 kl 23:22 »
det här med temp är intressant, för jag  har 37,8 hela tiden , under ruvning och kläckning, ändrar inget. och det fungerar perfekt.

oskar: har du en köpt lampa att lysa med, för det finns en sak man kan kolla efter då kläckningen dröjer på vissa ägg. men man behöver en bra lampa som är gjord för att lysa ägg.
det är nämligen så att om man lyser  ( mörkt och bra ljus) då kan man se om de har tagit hål på hinnan inne i, ägget liksom får en annan nyans då man lyser det och man ser tydligen var den tagit hål och försöker ta sig igenom. och detta betyder att man kan ( då ägg gått över tiden) slå hål och göra lufthål åt den så den inte kvävs. man får vara försiktig för det kan blöda, men då är det bara att se till att näbben är ren och torr och sen snabbt in i värmen igen, oftast klarar de sig. fungerar på höns, ankor och gäss. önskar jag kunde visa sig på mina, lättare så, men det är ju inte alltid man har sådanan.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 05 jun-11 kl 17:12 »
Citera
det är nämligen så att om man lyser  ( mörkt och bra ljus) då kan man se om de har tagit hål på hinnan inne i, ägget liksom får en annan nyans då man lyser det och man ser tydligen var den tagit hål och försöker ta sig igenom.

Det har jag på film, såhär ser det ut för de som undrar! ;D Dock har kycklingen i filmen hunnit fått hål på skalet med men det ser likadant ut i övrigt annars (ja, att man tänker bort hålslaget i skalet då och den bara hunnit gjort hål i hinnan). :)

För att komma direkt till klippet så klicka er fram till ca 1:15 in i filmen. :) Man ser näbben på kycklingen tydligt i luftblåsan.

Lysa ägg 2
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 05 jun-11 kl 17:15 »
Underbar film  :D
Vad tror du om ägg vars foster ska kläckas nästa helg.
Strömavbrott 13 tim igår
3 tim idag  :'(
Hedemorahöns

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 08 jun-11 kl 11:11 »
Hur vanligt är det att kycklingen knackar hål för tidigt ?
Tror att en av mina hedemoror gjort det .
Kycklingen är helt geggig i blodsmet .

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 09 jun-11 kl 07:58 »
Nu har jag efter 10 år köpt en hygrometer bara för att kolla
Kläckaren håller ca 37,3 i snitt ocg fuktigheten ca 60%
Mina ägg i förra omgången dog efter stömavbrottet :'(
Hedemorahöns

Luffsen

• -
« Svar #26 skrivet: 10 jun-11 kl 00:05 »
 :o Dör ägg så fort pga strömavbrott?

*trodde aldrig*

Inbillade mig att dom klarar ett kortare uppehåll i värmen, att kläckaren liksom skulle "hålla tempen uppe" den stunden... men där ser man.

Man lär sig nåt nytt varje dag...

Tråkigt att det händer iaf...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #27 skrivet: 10 jun-11 kl 06:44 »
Så.
Nu ligger ´fuktiheten å 50-60 under ruvning hos mig.
Pratade med en och han hade 25 i fruktihet under ruvning och sen 60 vid kläcking.
Ska jag göra så som han sa at jag ska göra??
Att ha först 25 och sen 60.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 10 jun-11 kl 08:23 »
Förtydligande hade 13 tim strömavbrott.
Min kläckare håller 60% häller vatten i avsedd behållare.
Ändrar inget utan kör så hela kläckningen.
Det finns hur många svar som helst beroende på med vem du pratar.
Hur lätt de har att komma ut kan bero på många olika faktorer.
Vissa raser är kända för att ha stenhårda ägg.
Hedemorahöns

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 10 jun-11 kl 13:31 »
Vilken bra tråd! Har lånat en rent knäpp kläckare som enligt mina inlagda ruvtermometrar visar en skiftning från 34-39 grader inuti. Varmast mitt i. Fläkten måste vara dålig. Den går ju -men men. Försöker placera äggen på de platser där temperaturen ligger från 37-38... Fuktigheten har jag ju ingen koll på mer än råd från någon som har likadan kläckare. En och en halv skål just nu - öka till en skål till på dag 18... kanske ska köpa en hygrometer för att se luftfuktigheten. ..

Passar på att fråga två kläckrelaterade frågor: När infaller dag 18? Jag lade in äggen på en måndagskväll - räknas det som dag 1 på tisdagen?

Har en till fråga jag funderat på: hönans luftfuktighet ökar ju inte alls under ruvning - väl?! Så varför måste man öka kläckarens luftfuktighet egentligen?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser