Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skata äter upp hönsäggen  (läst 5589 gånger)

Hjördis

• Hälsingland
Skata äter upp hönsäggen
« skrivet: 07 jun-11 kl 16:37 »
Vad ska jag göra med skatan som tar sig in i hönshuset och snor äggen? Jag har bara tre hönor, så de tre äggen om dagen som vi får vill jag ha för mig själv och inte till skatmiddag! Några tips?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Skata äter upp hönsäggen
« Svar #1 skrivet: 07 jun-11 kl 16:41 »
Har ni hönsgård och är det tak på gården isf? Om ni har gård men utan tak så är mitt första råd att sätta upp ett tak. Hade skator här förra veckan som kommit på att börja stjäla ruvägg av mina ankor som ligger och trycker. Upp med nättak blev det över gården och sedan dess har jag inte hittat några fler sönderhackade ägg.

Om de går lösa så kanske lösningen kan vara ett försvinningsrede? Dock så brukar de inte vara så populära, inte hos mina höns iaf. men dina kanske gillar ett sådant? ;D Testa! Då lär ni få äggen ifred om de lägger de där i.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jun-11 kl 16:47 »
Vad ska jag göra med skatan som tar sig in i hönshuset och snor äggen? Jag har bara tre hönor, så de tre äggen om dagen som vi får vill jag ha för mig själv och inte till skatmiddag! Några tips?

Jag har inget nättak och heller ingen hönsgård...mina hönor går lösa hela dagarna, fick också problem med fräcka skator som stjäl äggen  >:(. Jag satte upp bärnät en bit över och runt själva hönsluckan och stack ner pinnar som jag knöt långa remsor med aluminiumsfolie i....det har hjälp ett par veckor nu i alla fall  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 07:28 »
De är en evig plåga värre nu då de har ungar >:D
Hedemorahöns

Brokullen

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 07:33 »
Hos mej är det hundskrället som har fått smak på äggen från dom hönorna som inte går i hönsgård utan där jag bara öppnar en dörr rakt ut i trädgården Grrrr
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

bacillen

« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 08:35 »
Förrförra sommaren försvann hela vår äggskörd... Vi trodde det var en höna som pickade dem och satte upp webbkamera i hönshuset (Husse hade hur kul som helst)
Gissa om vi blev förvånade när inspelningen visade skator!

Försvinningsreden funkade inte för våra hönor, surtanterna började lägga äggen i ett hörn, rakt framför näbben på skatorna...

Vi försökte näta in vår stora hönsgård med bärnät men det funkade inte riktigt. Det går ofta sönder och de tar sig in genom yttepyttehål.

En fälla byggdes och några ungskator är fångade och avlivade. En hängdes upp utanför hönsgården som avskräckande exempel. (tips från äldre bonde) Funkade inte alls, såg bara groteskt ut.

Det som funkar är att ha hönsen instängda tills äggen är lagda fram på förmiddagen och sedan ta in äggen och släppa ut hönsen.
Lite mer pill än vi är vana vid då vi haft hönsen ute och fria med öppen dörr dygnet runt de senaste åren. Men allt för att få ha äggen för oss själva.

Nobody puts baby in a corner

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 09:09 »
vad händer om man är snabb på att plocka ut riktiga ägg och ersätta dessa med porslinsägg. ungefär som man gör när en dumhöna fått smak på ägg. kan det tänkas funka på skator också? de är ju smarta för att vara fåglar och borde inse att de inte har något att hämta....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 09:48 »
Ir så är de smarta nog att också att lista ut att det bara är vissa ägg som inte går att äta. ::) Kråkorna i dessa videos får en ju att fundera. ;D

Sequential tool use by crow

Betty The Crow Modifies a Tool / Betty, La Cuervo, Modifica una Herramienta I

Crow intelligence

Clever crows

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 09:55 »
Vi har kråkor som snor våra ägg & de känns inge vidare då de dessutom är ruvade på i 2 veckor så nu får hönsen vara instängda tills kläckning i helgen eller bara öppet under uppsikt & i vår närvaro...

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser