Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vita kaniner...  (läst 5521 gånger)

Falsen

• Västergötland
vita kaniner...
« skrivet: 07 jun-11 kl 17:36 »
jag undrar lite över det här med vita kaniner.

En albino är väl en helvit kanin med röda ögon om jag inte har fel men vad är en snöhare?

Jag har en sotvit kánin med blå ögon och en med bruna ögon, är båda snöharar?
När bär en kanin på wieneranlag och ser man alltid det?
När kallas det för wiener tecknad?
kan bara snöharar ha blå ögon?
Är holländarteckning och wiener samma sak?

Det skulle vara trevlig om någon ville reda ut detta åt mig

Luppa

• Norrbotten
SV: vita kaniner...
« Svar #1 skrivet: 10 jun-11 kl 15:13 »
En albino är en sk vit rödögd kanin, ja.

Snöhare är ett påhitt av de som har Gotlandskanin, egentligen kallas det för schwartzgrannen. Är en gul variant av chinchilla, om jag minns rätt? Det finns det nog andra som vet mer om än jag.  :-[

En sotvit kanin med blå ögon är INTE en snöhare, utan någon wienertecknad variant. "Snöharar" är brunögda.

En kanin har wieneranlag, då den bär på anlag för vit blåögd. Det syns oftast på ett eller annat sätt, men kan även bäras dolt. Tecken på wieneranlag kan variera mellan en vit klo, till en närmast holländarliknande teckning med blå ögon. Även vitare teckning, och med dubbla wieneranlag blir kaninen helt vit med blå ögon.

Holländarteckning kommer från rasen Holländsk kanin, wienerteckning som sagt från färgen vit blåögd. Tyvärr så förekommer det att folk kallar en wienertecknad kanin för holländartecknad, eftersom teckningen påminner om holländarens. Det kan så klart ställa till stora problem i aveln...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 10 jun-11 kl 18:40 »
Snöhare kan också vara viltsiames =).

Resten förklarade Luppa bra.

Om du vill ha hjälp med vilken färg dina kaniner är, kika på www.kaninfarg.se eller posta bilder här =).
//Lina

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 10 jun-11 kl 19:40 »
Snöhare kan också vara viltsiames =).

Sant.  ;)

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Falsen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-11 kl 21:44 »
men.. jag har köpt en vit kanin med blå ögon som det står på genbanksintyget att det är en snöhare. Då är jag inte den ända som inte har super koll på färger då eller?

Så då kallar jag de vita ungarna med bruna ögon för snöharar och den vita med blå ögon för wienertecknad. Sallandern med bläs är också wienertecknad. Men alla ungar av den vit blåögda bär på wieneranlag. Jag tror jag har fattat nu. Tack för all hjälp.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 11 jun-11 kl 13:20 »
Nej, du är lååångt ifrån ensam om att inte ha koll på färger. ;)

lialan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-11 kl 08:34 »
I gottis-världen är det inte heller den exakta färgen som är det viktigaste. Det kan snarare vara förvirrande med alla snarlika färgbeteckningar för alla oss som inte är locus-nördar o:) Speciellt som Gotlandskaniner inte är avlade på färg utan andra egenskaper.
Därför tror jag det är bättre att bara gå efter föreningens färgatlas på genbanksintygen, även om de färgerna inte stämmer med utställningsvärlden. Snöhare, vit blåögd och albino räcker ganska långt ;)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jun-11 kl 16:06 »
Och jag tror det var hopparna som "hittade på snöhare" från början. Mycket bra namn på en ljus obestämbar färg (gotlänningarnas genetik är långt mer komplicerad än vanliga utställningskaniners). :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-11 kl 03:08 »
Har en kanin med stamtavla och den är registrerad som "vit". Den är ju vit också... Den har typ blåaktiga ögon.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 18 jun-11 kl 13:48 »
Den kan omöjligt vara reggad som vit. Det står vit blåögd isf. Är det en äkta stamtavla på SKAF-papper med stambokförarens stämpel intryckt i nedre högra hörnet? Annars är den inte registrerad.
//Lina

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 18 jun-11 kl 14:07 »
Den kan omöjligt vara reggad som vit. Det står vit blåögd isf. Är det en äkta stamtavla på SKAF-papper med stambokförarens stämpel intryckt i nedre högra hörnet? Annars är den inte registrerad.

Fast "registrerad" kan ju i det här fallet innebära att den har stamtavla, inte att den är stambokförd. Och det är fullt möjligt att skriva "vit" i stamtavlan. Frågan är om det går att ställa ut, eller stambokföra, en kanin som "vit".
I standarden står det i och för sig "vit" också. Under ögonfärg så står det beskrivet vilka färger som är tillåtet: blå, röd och brun.
Så det är ju inte helt fel att bara skriva vit, egentligen. Det underlättar dock betydligt när man ska avgöra vilka anlag som finns i en kanin...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 18 jun-11 kl 15:13 »
En kanin som inte är stamboksförd är inte registrerad. Utan rätt färgbenämning kan inte stamboksföraren godkänna stamtavlan och kaninen kan därmed inte registreras.
//Lina

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 jun-11 kl 21:09 »
Äh... jag är lite snurrig... det jag kollade på är genbanksintyget och där finns det en ruta som heter färg/kännetecken och där står det vit.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 18 jun-11 kl 22:14 »
En kanin som inte är stamboksförd är inte registrerad. Utan rätt färgbenämning kan inte stamboksföraren godkänna stamtavlan och kaninen kan därmed inte registreras.

Nej, men många som inte är så insatta tror att kaninen är registrerad eftersom den har stamtavla. Hundar och katter med stamtavla är registrerade.
Nu var det ju ett genbanksintyg det handlade om, och inte en stamtavla. Så då har vi rett ut det.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 20 jun-11 kl 12:18 »
Nej, men många som inte är så insatta tror att kaninen är registrerad eftersom den har stamtavla. Hundar och katter med stamtavla är registrerade.
Nu var det ju ett genbanksintyg det handlade om, och inte en stamtavla. Så då har vi rett ut det.

Är det ett genbanksintyg är djuret reggistrerad hos registerförande Förening.. och är det en gotlands- eller mellerudskanin spela skane ända ingen roll för utställning för där finns raserna inte.

Gotlandskaninen finns inte med holländeranlag och mellis inte med wiener om jag har fattat saken rätt.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser