Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krympta pupiller?!?!  (läst 5784 gånger)

niagara

krympta pupiller?!?!
« skrivet: 07 jun-11 kl 21:15 »
ett par av mina brahmahönor har fått krympta pupiller (ett öga var) även grannens tupp (broder till min tupp) även han brahma har fått detta. Det ser rätt konstigt ut eftersom brahman ska ha den välkända hök/örnblicken...

vad varför hur någon???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: krympta pupiller?!?!
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 01:17 »
Förstår inte riktigt hur du menar med krympta pupiller?

Men på bilderna kan du se hur ögonen förändras vid Marek.

« Senast ändrad: 15 sep-12 kl 12:55 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

niagara

« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 21:50 »
Förstår inte riktigt hur du menar med krympta pupiller?
Och på bara ett öga..

Men på bilden kan du se hur ögonen förändras vid Marek.

Det ser helskumt ut. Precis som om man har tagit en stark stark lampa och lyst i ögat, pupillen har dragit ihop sig. Marek har jag svårt att tro att det är med anledning att djuren för övrigt är pigga o krya. De har haft det i ca en månad. Det lustiga i det hela är att ens hönas pupill (som krymt) inte är rund utan halv.. precis som om man kapat bort halva pupillen.. I DONT GET IT!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 16 jun-11 kl 10:16 »
Som Grimla skriver kan det vara marek. Marek är en sjukdom som kan visa sig i flera olika former. Alltså det är inte alltid de ligger förlamade. "Ögonmarek" visar sig som att pupillen är krympt/ihopdragen/halverad/ser skum ut.

Här är några fler bilder på pippinar med marek.

(Det vänstra ögat på denna bild är normal, det högra är angripet)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

niagara

« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 22:23 »
Vad ihela friden! Det har jag inte hört talas om!! Vad gör jag???

niagara

« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 19:41 »
Det ser nästan på pricken ut som den stora bilden du (grimla) la upp. På så sätt låter det högst troligt att det är ögonmarek. Men samtidigt har jag kläckt fram massa kycklingar i år och de lever fortfarande *peppar peppar* Om jag har marek i gruppen, torde inte största delen dukat under vid det här laget??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 20:35 »
Marek är nog bland de vanligaste sjukdomar bland höns. Skulle tro att majoriteten av alla hobbyflockar i sverige har viruset i flocken och majoriteten av djuren har byggt upp ett försvar mot sjukdomen vilket gör att de själva inte insjuknar. Om vi däremot säger att du har kläckt fram en flock som inte stött på viruset - Är helt "ren" från det. Och deras föräldradjur i sin tur är "rena" och sedan deras föräldrar osv... Ja, en "marekfri" linje kan vi säga. ::) Så kommer dessa "rena" individer en dag i kontakt med viruset. Kanske att en person köper ägg av dig och kläcker fram och sedan sätter ut kycklingarna i sin flock som bär på viruset. DÅ lär risken vara stor att dessa kycklingar när de vuxit lite mot tonåren/ungdjur insjuknar i sjukdomen och måste avlivas. Då denna stam inte har fått chansen att bygga upp något naturligt försvar mot sjukdomen.

Vi hade vårat "utbrott" för ca 11 år sedan. Ungefär 25% av flocken blev drabbade, alltså insjuknade, blev förlamade. Överlevarna (som var motståndskraftiga) fick kycklingar sommaren efter och sedan dess har jag inte haft en enda förlamad pippi från den stammen, min blandgrupp och för övrigt har jag bara haft ca 3 fall här hemma sedan dess och de var alla av rasen Sebright som är känd för att vara känslig för marek. Jag korsade sedan Sebright med Araucana som sägs vara en ras som är väldigt motståndskraftig istället, hört att rasen ska vara helt immun mot sjukdomen men om det stämmer vet jag ej riktigt om jag vill hålla med om. Iaf. så klarade sig alla dessa avkommor från att drabbas av marek. Däremot så har jag i år fått tagit bort några få av i deras tur avkommor som har visat tendens till marek (vinglig gång och sedan ramlat i spagat och någon har blivit helt lam i benen o vingar och ja, det stämmer fortfarande 3 fall HÄR HEMMA *sebrightarna* för dessa individer jag snackar om nu bodde hos pojkvännen min ;)). Ca 3-4 individer på över 30 kycklingar. Så nästa år slipper man förhoppningsvis oroa sig för att deras ev. avkommor ska drabbas.

« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 20:39 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser