Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Runtsnurrande höna?  (läst 2655 gånger)

Ce

Runtsnurrande höna?
« skrivet: 10 aug-06 kl 10:30 »
Hej!

Jag har en höna som vi ett fåtal (ca 4-5) tillfällen under de senaste månaderna har snurrat runt sig själv (men ståenden på benen) ungefär som katten som jagar sin svans. Hon "snurrar" någon, upp till ett par sekunder. Sedan är hon som vanligt.
Hon äter, dricker och värper och är i övrigt som vanligt.

Kan hon ha klåda?
Det verkar inte smittsamt och inte heller akut eftersom jag såg henne "snurra" första gången i våras och ingen av de andra hönorna gör likadant.

Vad kan det vara som orsakar hennes snurrande?
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Snurrande höna
« Svar #1 skrivet: 10 aug-06 kl 13:11 »
Din snurrande höna verkar ju inte ha "snurrsjuka" i alla fall, ty den yttrar sig på så sätt att hönan eller kycklingen drar in huvudet under sig (mellan benen) och sedan går baklänges så att den rullar runt.
Den sjukdomen finna bland Hedemorahöns vet jag.

Hoppas du kommer på orsaken!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Ce

« Svar #2 skrivet: 15 aug-06 kl 10:15 »
Hej igen!

Jo jag har hört talas om snurrsjuka men precis som du, Amanda säger, förstått att de snurrar annorlunda än min höna gör.

Är det ingen annan som haft en snurrande höna?
Jag vill gärna veta vad det kan bero på. Kan det vara smitsamt och jag bara haft tur än så länge att ingen av de andra blivit "snurriga"?
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 aug-06 kl 10:20 »
Det kan vara en sjukdom, som även kan vara smittsamm, jag har inte namnet aktuellt, men i litteratur om hönssjukdomar omnämns det säkert.

Hönan kan givetvis oxå ha en skada som är medfödd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser