Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  transportera värme  (läst 4125 gånger)

tombe

transportera värme
« skrivet: 09 jun-11 kl 11:39 »
Hej,
jag är en glad amatör som tänker alldeles för mycket. Vi värmer vårt hus med en vattenburen luftvärmepump. tyvärr drar den lite för mycket ström vintertid och jag funderar på alternativen. I vårt hus har vi en insats i öppna spisen vilken ger en hel del skön extra värme (uppskattningsvis motsvarande ca 4-5kw och tillgången på ved är god.). Problemet är att huset är uppdelat i fyra olika etage och det är svårt att flytta värmen dit man vill ha den.

Nu är problemet följande, på bottenplanet är det kallare än önskvärt, på det översta planet blir det lätt för varmt. Vintertid skulle jag vilja flytta värmen från mellanplanet där vi har kaminen till både bottenplanet och övriga plan. Sommartid vore det trevligt om den svala luften från källaren kunde ersätta den varma luften på översta planet. Det borde ju inte behöva någon luftkonditionering när luften finns där, bara man kunde flytta på den. Skulle man kunna sätta någon slags ventilation genom golven och med hjälp av fläktar suga ner den varma luften och trycka upp den kalla? Eller är det (vintertid) bättre att försöka göra om den varma luften till varmt vatten och transportera detta med en cirkulationspump till ett vattenburet element?

Eller ska man tänka om helt och komplettera värmesystemet med en liten vedpanna?

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: transportera värme
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 23:46 »
Börja med att låna en takfläkt och prova.
Kan räcka med det för att vispa runt luften tillräckligt.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Magnus i Farhult

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jun-11 kl 12:38 »
Är väll inte så insatt jag iheller, men jag tänker samma tankar att utnyttja den solvärmda luften. Jag vill plocka in varm luft i min ventilationsenhet som växlar över värmen från utluften från ventilationen till inkommande vatten från jordvärmeslingan.

Men jag hade varit försiktig med den kalla luften i källaren. Suger du upp den drar du samtidigt in varm fuktig luft i källaren och den kan komma att kondensera mot de kalla väggarna och du får fukt. Nu vet jag ju inte vad du har för källare, men jag skulle inte göra det i min fuktiga matkällare under köket.

Lycka till!

tombe

« Svar #3 skrivet: 12 jun-11 kl 21:55 »
Börja med att låna en takfläkt och prova.
Kan räcka med det för att vispa runt luften tillräckligt.

Tack för tipset! Om huset är uppdelat i fyra etage, där varje etage ligger ett halvplan över det andra, var gör fläkten bäst nytta? Längst ner, mitt i eller högst upp? Jag inbillar mig att jag vill skapa ett sug? så att den kalla luften dras uppåt, eller ska jag tänka tvärtom och trycka upp den kalla luften så att nån annan luft ersätter den som försvinner i källaren?

tombe

« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 21:56 »
Är väll inte så insatt jag iheller, men jag tänker samma tankar att utnyttja den solvärmda luften. Jag vill plocka in varm luft i min ventilationsenhet som växlar över värmen från utluften från ventilationen till inkommande vatten från jordvärmeslingan.

Men jag hade varit försiktig med den kalla luften i källaren. Suger du upp den drar du samtidigt in varm fuktig luft i källaren och den kan komma att kondensera mot de kalla väggarna och du får fukt. Nu vet jag ju inte vad du har för källare, men jag skulle inte göra det i min fuktiga matkällare under köket.

Lycka till!
Fukten var bra att du nämnde, den har jag inte tänkt på alls och även om källaren är gjuten och går under hela huset med 2 meters takhöjd och värme installerad med nedsatt så är det ju ganska fuktigt...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 jun-11 kl 22:30 »
Du vill ju ha cirkulation så att luft går upp på ett ställe och ner på ett annat. Det som kanske är enklast är att ha ett grovt ventilationsrör högst uppe, kanske i en ända längst från trappan. Där har du sedan en termostatstyrd rörfläkt som trycker ner den varma luften genom röret och blåser ut den i något lämpligt utrymme längst ner. (Dock kanske inte källaren.) Det borde ge en hyfsat temperaturutjämnande effekt i huset.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 13 jun-11 kl 12:11 »
Takfläkt, typ helikopter är rätt verkningslös. Med verkningsfullt varvtal uppfattas drag om luften är under kroppstemperatur och i detta fallet helkass.

Att dra luften uppifrån och ner får samma verkan där luften blåser ut, vid golvet.

För att i görligaste mån slippa känslan av drag, montera ett rör från kallaste platsen på 2:a planet till högsta punkten, där varmluften samlas. Sug luften med varvtalstyrd kanalfläkt. Ø125 mm bör räcka.
Alltså skippa källaren om det är risk för fuktpåslag.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser