Hej,
jag är en glad amatör som tänker alldeles för mycket. Vi värmer vårt hus med en vattenburen luftvärmepump. tyvärr drar den lite för mycket ström vintertid och jag funderar på alternativen. I vårt hus har vi en insats i öppna spisen vilken ger en hel del skön extra värme (uppskattningsvis motsvarande ca 4-5kw och tillgången på ved är god.). Problemet är att huset är uppdelat i fyra olika etage och det är svårt att flytta värmen dit man vill ha den.
Nu är problemet följande, på bottenplanet är det kallare än önskvärt, på det översta planet blir det lätt för varmt. Vintertid skulle jag vilja flytta värmen från mellanplanet där vi har kaminen till både bottenplanet och övriga plan. Sommartid vore det trevligt om den svala luften från källaren kunde ersätta den varma luften på översta planet. Det borde ju inte behöva någon luftkonditionering när luften finns där, bara man kunde flytta på den. Skulle man kunna sätta någon slags ventilation genom golven och med hjälp av fläktar suga ner den varma luften och trycka upp den kalla? Eller är det (vintertid) bättre att försöka göra om den varma luften till varmt vatten och transportera detta med en cirkulationspump till ett vattenburet element?
Eller ska man tänka om helt och komplettera värmesystemet med en liten vedpanna?