Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmamma som bråkar med andra hönsmammor  (läst 1686 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
Hönsmamma som bråkar med andra hönsmammor
« skrivet: 09 jun-11 kl 09:31 »
Jag har ett problem-kan någon hjälpa mig?
Har för första gången i mitt liv fått (naturruvade) kycklingar.
De är friska och hur gulliga som helst. Problemet är att hönan som
fick sin kycklingar först flyger på höna nr 2 när vi ska släppa ut henne ur buren.
Kycklingarna rör hon inte men verkar som hon tror att nr 2 har tagit hennes (fast
hon själv har 12 st!) kycklingar.
Nr 1 är duktig med sina och visar dom hur hönslivet är. Resten av flocken är bra mot de små.
Hur ska man göra? De kan ju inte bo i bur hur länge som helst och snart kläcks det under två nya hönor.
Grupp 1 är 3 veckor
Grupp 2 är 2 veckor
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Hönsmamma som bråkar med andra hönsmammor
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 09:55 »
går det att ställa buren med höna 2 så att höna 1 kan promenera runt den och kika utan att komma åt att bitas?
Om det går så brukar de vänja sig med att även andra har kycklingar efter några dagar.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 10:42 »
Hejsan!!
Mina hönor gjorde oxå så, men då var det en höna (1) som gått ifrån sina ägg på slutet och höna 2 fick ta över alla ägg och kycklingar (25 st) Allt gick bra. Men när jag släppte in mamman och kycklingarna i hönshuset började 1 och 2 bråka. 1 ville absolut vara med och ta hand om barnen. Dom bråkade om kycklingarna i ett par dagar, kycklingarna visste inte vem dom skulle vara med, men det slutade bra och alla flyttade in i samma bostad. Så då hade jag två bra och beskyddande mammor. Dom hjälptes sedan åt under hela kycklingarnas uppväxt.
Det kommer säkert lösa sig, bara de kommer överens om gemensam vårdnad :-)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 12:09 »
Höna 2 har bott i buren med sina kycklingar sedan dag 2 så höna 1 har haft gott om tid
att kolla in den andra.
Menar ni att jag ska släppa ut höna 2 och sen får de göra upp? Inget kul med bråk i hönshuset
och vill ju att flock 2 ska få lära sig i lugn o ro hur man tar sig ut i stora världen- dvs hönsgården.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 12:13 »
Jag tror inte att de kommer att bråka hela tiden, de lugnar sig säkert. De verkar ju iaf inte skada kycklingarna. Tuppen jag har gick emellan och medlade. Sen var det lugnt.

Höna 2 har bott i buren med sina kycklingar sedan dag 2 så höna 1 har haft gott om tid
att kolla in den andra.
Menar ni att jag ska släppa ut höna 2 och sen får de göra upp? Inget kul med bråk i hönshuset
och vill ju att flock 2 ska få lära sig i lugn o ro hur man tar sig ut i stora världen- dvs hönsgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser