Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför dör mina kycklingar  (läst 8549 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Varför dör mina kycklingar
« Svar #20 skrivet: 10 jun-11 kl 14:29 »
Citera
Svar till Jennyt: I FASS står under diarré: Aktivt kol har ingen visad effekt.
Tanken med att inte bromsa upp är att de virus, bakterier eller protozoer som orsakar diarrén ska ut. Hämmar man diarrén är de kvar längre i tarmen och hinner föröka sig några gånger till.

Aha....då förstår jag bättre. Teorierna är många runt koccidios, det går fort och det är svårt att få tag på medicin.

MVH
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MrsB

• Småland
« Svar #21 skrivet: 10 jun-11 kl 18:24 »
Ger alltid mina kycklingar finklippt gräslök när de är cirka en vecka. Håller på med detta tills de är cirka fyra veckor. Bara lite. Vet ej om det hjälper men fick rådet för många år sedan av en "riktig" hönstant. Har aldrig haft något problem med magen på de små liven. Är lite klurigt att ge dem för när de är två veckor så går de ihop med hela flocken. Löser det genom att handmata kycklingar en gång per dag med gräslök. Tama kycklingar samt inga magproblem  ;D

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #22 skrivet: 10 jun-11 kl 18:35 »
Har nu fått Socatil av distriktsvet. som ska ges i 5 dagar. Det är en sulfaklet som är seg och ganska lätt att få i kycklingarna.

Någon som har erfarenhet av den?

Annars så fortsätter jag med dagliga städningar och diskningar och bara håller tummarna att det går vägen.

Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 17 jun-11 kl 08:09 »
Ville bara tala om att det inte inträffat något mera dödsfall i hönshuset.

Medicineringen är avslutad och alla kycklingar är pigga och glada och växer så det knakar. Den kyckling som var minst tidigare har nu nästan kommit ikapp sina syskon så snart får jag döpa om henne från "Lilla Pip" till "Stora Pip".

Tack än en gång för alla era svar  :)
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser