Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som äter fästingar  (läst 9130 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Höns som äter fästingar
« skrivet: 09 jun-11 kl 11:12 »
Hejsan! Jag är alldeles ny på det här. Funderar på att skaffa några höns för att få lite ägg och för att det är trevligt. Jag läste för ett tag sedan om en hönsras som var speciellt intresserad av att äta fästingar. Vi har alldeles enormt mycket fästingar här så det lät ju intressant. Men var hittar jag sådana höns? Någon som vet?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Höns som äter fästingar
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 11:20 »
De flesta höns som är bra födosökare äter fästingar. Alla mina raser är duktiga på det. De äter även mygg, flugor, skalbaggar mm. De äter allt de kan fånga och som de tycker är gott.

Generellt sett är de lättare raserna bättre födosökare. Lantraserna är bra såklart, men även många av värpraserna och de lättare kombinationsraserna.

Jag har t ex både isbar, fiftyfive flowery, maran och wyandotte. De är alla väldigt duktiga på att hitta det som rör sig på tomten. Kanske är ändå fiftyfive flowery skarpast av mina raser. Sen är ungdjur generellt sett duktigare än äldre djur, kanske för att de växer och därmed är mer intresserade av att äta extra protein.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 11:58 »
Tack för svaret!
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 16:42 »
Det var ju intressant, har aldrig sett mina äta fästingar vad jag kan minnas. Men häromdagen tog jag en stor blodfylld fästing på katten och gav till myskankan som tuggade entusiastiskt tills man hörde hur den sprack - blä. Jag trodde att jag hade kommit på något bra, men nästa gång jag bjöd henne på fästingar spottade hon ut dem.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 16:48 »
När jag plockar fästingar av kattarna lägger jag dom på ett fat ja fästingarna altså och serverar dom för¨närmaste höna. Det är smaskens :-D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 17:05 »
De äter såklart fästingar som man plockar från andra djur, men poängen är att de även äter de små fästingarna, som ännu inte sugit något blod. Innan jag skaffade höns så hade jag massor av fästingar på tomten, hundar och katter var fulla av dem. Nu får de iofs fortfarande fästingar, men inte när de bara varit på tomten, det är när de varit ute och gått som det händer.

Och höns, gäss och ankor som går på tomten har aldrig fästingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 01:45 »
Pärlhöns (från afrikas savanner) är kända för att äta fästingar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 11 jun-11 kl 10:54 »
Japp, även ormar och möss/råttor ska de ta. Måste vara pärlhönsen ni hörde talas om som rasen som äter fästingar. Pärlhöns är dock ingen hönsras utan det är en egen art liksom fasaner är en, påfåglar är en och de har därför lite annorlunda beteenden o ljud för sig än en "vanlig" kacklande höna ....  Skulle likna de med bilmotorer o gnisslande maskiner. ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-11 kl 00:08 »
I år har vi plockat 3 fästingar, 2 på hund efter utflykt, och en på en av katterna som sitter långt ute på grannens åker och jagar. "hemma-på-gården-katterna har varit fästingfria.
Vi hade äkligt mycket fästingar innan hönsen flyttade hit. Vi har Sussex/Orpington.
Och vi får goda ägg oxå  ;)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-11 kl 15:04 »
Det låter ju jättebra. Vi har en bit av tomten som är som en äng och där ligger katterna och de brukar vara fulla med fästingar. Ser verkligen fram emot att ha höns som förhoppningsvis äter upp en del av fästingarna.  :)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 07:50 »
Hej, inte bara fästingar utan alla små kryp, som getingar o knot m.m  ;DJättebra! du kan jo bara kolla därifrån du köper dem, om de är "frigående" så är de nog vana att leta efter mat :-[ Lycka till o:)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 24 jun-11 kl 09:56 »
Har nu testat. Hönsen äter blodfyllda fästingar men verkar inte så intresserade av de "tomma". Efter en stunds tvekan var det någon som tog en och spottade ut igen, nästan så man fick leta reda på dem och övertala någon höna att smaka.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-11 kl 23:39 »
vad händer om fästingen bär på någon sjukdom, dör den i magsyran eller blir hönan sjuk?
*nyfiken i en strut* o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser