Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glömde locket på kläckningsmaskinen  (läst 1231 gånger)

Snurrehönan

• Skåne
Glömde locket på kläckningsmaskinen
« skrivet: 12 jun-11 kl 11:19 »
Nu på morgonen när det var dags att vända mina ägg, upptäcker jag till min stora fasa att locket inte blivit påsatt i går kväll. Hur nu detta kan inträffa eftersom jag är väldigt noga. Så äggen har legat utan lock under natten. Ni som vet, finns det någon möjlighet att de klara sig? Det är hönsägg, dygn 17 som ligger i maskinen.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Glömde locket på kläckningsmaskinen
« Svar #1 skrivet: 12 jun-11 kl 12:16 »
De kan nog klara sig... Min maskin blev avstängd under minst 12 timmar, men det blev jättebra kläck ändå.(51 kycklingar av 54 ägg) Dock är de nog lite känsligare så  nära kläckning som dygn 17 är, min incident hände under 8:e dygnet... Men håll igång maskinen och hoppas på det bästa!
« Senast ändrad: 12 jun-11 kl 12:44 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-11 kl 12:33 »
Skulle nog säga tvärtom..., dvs min erfarenhet är att ju närmare kläckning desto lugnare är det... Tror att det kommer att gå alldeles utmärkt ändå, om du nu bara inte har kylskåpskallt runtomkring kläckaren..... :D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 12 jun-11 kl 12:43 »
Skulle nog säga tvärtom..., dvs min erfarenhet är att ju närmare kläckning desto lugnare är det...

Kan så vara!  :D Tänkte att det ju lite senare är lite kritisk period när gulan ska dras in och så där...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser