Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny låda på yngelrummet, flytta upp ramar?  (läst 1698 gånger)

Nybörjare biodling

• Skåne
Ny låda på yngelrummet, flytta upp ramar?
« skrivet: 14 jun-11 kl 09:18 »
Hej
Har köpt ännu ett samhälle, (stor fin avläggare) och säljaren sa att de behöver en låda till omgående. Nu till frågan, jag har inga utbyggda ramar, ska jag bara sätta en låda uppe på med bara mellanväggar eller bör jag flytta över några ramar från nuvarande låda och ersätta dessa med mellanväggar?
Vill ju inte att de ska svärma för mig!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Ny låda på yngelrummet, flytta upp ramar?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 09:31 »
Hej!
Du kan sätta på en ny låda med mellanväggar ovanpå, skulle de inte vilja gå upp i den nya lådan kan du hänga upp att par ramar i mitten på den nya lådan. Men ge dem några dagar så kommer de säkert att ta den nya lådan i anspråk, innan du gör någon omflyttning av ramar.
Senare behöver du lägga dit ett spärrgaller ovanpå låda två och sätta på den tredje lådan också, men det ser du när de behöver mera plats.

Beekeepern :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 10:25 »
Blir låda tre aktuell i år? :o

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 10:32 »
Hur många lådor du behöver beror såklart på flera faktorer, som ramformat, antal ramar per låda, vilket drag det blir, om drottningen lägger många ägg som samhället lyckas föda upp osv.

Men i normalfallet behöver du nog en låda till, eller så får du slunga ramar och sätta tillbaka dem igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sway307

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 10:58 »
Spärrgaller måste man väl ändå inte ha, det är ju som man själv tycker. Vår biodlarförening kallar spärrgallret för sVÄRMgaller

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser