Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver Esbetre!!  (läst 3706 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Behöver Esbetre!!
« skrivet: 15 jun-11 kl 17:46 »
Hittade en hönsbajs med blod idag, antar att det är coccidos..?! Någon som kan tänka sig att sälja några doser? Ska försöka få tag på en vet i morgon... men man vet ju aldrig hur snabba de är.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hönstokan

• Jämtland
SV: Behöver Esbetre!!
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 20:43 »
har du fått tag på esbetre? jag tror jag har en slatt i hönsahuset, ska omedelbart gå och kolla

hönstokan

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 20:48 »
jag har det är inte mycke men alltid något. men det är ju här. jag kan ta det med till stan i morron om du har någon som kan hämta där/EvaBritt

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 20:56 »
Apoteket kommer säga att det inte finns längre. Men du får säga till apoteket att de skall beställa det från Kronans Droghandel. Stå på dig för jag vet att det finns där. Ring din distriktsveterinär för det är de som har licens att skriva ut receptet på Esbetree.

Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 21:21 »
pernilla70, det är faktiskt fel,  det är väldigt få distriktare som har licens på detta medlet, så det gäller att vara ute långt innan man evt kan behöva det.
varför apoteket säger att det inte finns kan jag inte förstå, för det finns ju onekligen, men bara för de som  har licens.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

betsla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 23:35 »
Jag har fått tag på medlet. Frågan är... jag har sett bara en hönsbajs som såg blodig ut. Skulle tro att det är nån av de halvstora kycklingarna som har drabbats. OM det nu inte är coccidos, förvärrar jag genom att ge dem Esbetre?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jun-11 kl 00:18 »
nej det gör du inte. röd färg i avföring, alltså riktigt röd färg är aldrig bra. bättre att vara ute i tid, för denna sjukdomen dödar så snabbt. ibland ser man inte blodet förrän det är för sent, även om man sätter in medicin så dör de. och de kan dö som flugor på bara ett dygn om man har otur.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-11 kl 01:01 »
Hur ska man dosera? Jag har tappat bort bipacksedeln...  :-[

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-11 kl 08:30 »
Hur ska man dosera? Jag har tappat bort bipacksedeln...  :-[

/Sara

Hittade i en gammal tråd (och smsar dig nu  ;D)

"Dosering 1 g ESBETRE VET. pulver per liter vatten i 3 dagar (motsvarande en koncentration av 0,03% sulfaklozinnatrium). Under behandlingen får endast dricksvatten som innehåller ESBETRE VET. finnas tillgängligt för djuren.
Vid behov kan en ny 3-dagarsbehandling insättas, vilket i så fall utan olägenhet kan ske omedelbart efter den första. Tänk på strövården.

Observera. Det är av stor vikt att behandling med ESBETRE VET. inleds vid rätt tidpunkt, då effekten huvudsakligen riktar sig mot de a­sexu­ella förökningsstadierna (första och andra schizontengenerationerna).
För att nedbringa förlusterna måste även behandlingen sättas in så fort som möjligt, d v s vid första tecken på insjuknande. Vid otillfredsställande resultat omprövas diagnosen.
Vid hög temperatur stiger vattenförbrukningen och djuren kan bli överdoserade. Det är viktigt att justera dosen så att fjäderfäna får ca. 50 mg aktivsubstans/kg kroppsvikt/dag.
"

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 jun-11 kl 08:47 »
Hej
Jag tycker att doseringsmåttet är stort då jag oftast inte har så många kycklingar samtidigt. Så jag tar 1/2 kryddmått pulver till 5 dl vatten. Kycklingarna har klarat sig,fick det tipset av veterinären som skrev ut :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-11 kl 10:39 »
Ja, det måttet är betydligt bättre till kaniner... Dom ska ha 2g/l vatten, och har man ett gäng så går det ju åt en del pulver. ;)

/Sara

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jun-11 kl 11:13 »
Konstigt. Min vet sa att det inte finns något medel mot Coccidios.. Ändå ringde han och kollade med SLu.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 16 jun-11 kl 11:58 »
Konstigt. Min vet sa att det inte finns något medel mot Coccidios.. Ändå ringde han och kollade med SLu.

Det finns ju olika typer av cocc... Tarm-cocc. är väl obotligt på kanin har jag för mig, men gallgångs(lever)-cocc. på kanin och cocc. på kycklingar ska ju gå att behandla med just Esbetré. Det är ju just det det är till för liksom. ;) Det verksamma ämnet är Sulfa-nånting...

/Sara

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jun-11 kl 13:28 »
Hmmm..Om det kan vara detta det hakar upp sig på när det gäller höns tro...

Från Läkemedelsverket:

5.6 Användning under dräktighet och laktation
Äggläggande fjäderfä får inte behandlas.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #14 skrivet: 16 jun-11 kl 21:23 »
ok.. jag tar tillbaka att du skall ringa distriktsveterinären som oftast har licens. Här är det bara de som har det så tips om någon annan veterinär mottages tacksamt. Skulle behöva få ut en ny förpackning då den gamla är gammal. Distriktet är lite krångliga ibland för de är mycket upptagna.

Som sagt har haft svårt att hitta någon som kan skriva ut. Att apoteket svara mig så var för längesedan därför tipsade jag om att de skall beställa så.
Men men jag kan bara säga vad jag fått till svar.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

gernsö

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 jun-11 kl 22:02 »
hej, jag kan gärna lämna ut namnen på mina veterinärer, men jag bor i skåne, landskrona, så det är ju lite svårt med avståndet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser