Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sprattlande kyckling  (läst 2055 gånger)

Wilby

• Snart färdig veterinär :)
    • Skåne
sprattlande kyckling
« skrivet: 15 jun-11 kl 18:43 »
En av kycklingarna jag precis kläckte i kläckaren sitter nästan hela tiden på "rumpan" med benen väldigt framåt under-framför sig. Ibland så förösker den gå, men det blir någon slags vaggande/stapplande gång. Kan det vara för att den är nyckläckt (ca 4 tim gammal), eller ska jag ta bort den? Ingen av de andra ser ut såhär.
Den är väldigt tjock om rumpan också, kan det vara att gulsäcken varit väldigt stor (kom ur ett rejält ägg) så att den är baktung??

Tacksam för hjälp, har inte sett detta innan.
 ???

petra 08

• Södermanland
SV: sprattlande kyckling
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 19:03 »
Av de ägg jag kläckt i år så har en kyckling betett sig på detta vis, var också tung i baken..
såg dock små förbättringar och en vilja att hela tiden försöka resa sig..
Morgonen efter så var den bland dom andra och sprang, så ge de lite tid så hoppas vi att den tar sig
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 19:33 »
Kycklingar från mina lohmannägg (ägg på 80g o uppåt) brukar nästan alltid vara så. "Fettokycklingar" ir "klumpar" kallar jag de för. ::) Jättetjocka och dubbelhakor har de också av något som måste vara vätska. ::) Detta försvinner efter något dygn.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bobbo

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 20:12 »
Om det är kläckta i maskin kan det ha varit ojämn temperatur i maskinen. Eller för lite fukt vid själva kläckningen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 21:12 »
Kan tillägga att mina klumpar är naturruvade. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Wilby

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 21:17 »
Kläckaren är en modern sak som själv flyttar äggen och håller temperatur och så, så jag hoppas att den skött sig. Jag har också hållt fuktigheten på rätt nivå, men det kan klart bli något fel ändå, det är ju ändå en maskin.

Men den lilla rackaren har gott om vilja, och äter redan trots sina svårigheter, så jag ger den mer tid, minst tills imorgon iallafall, så får vi se. Vill gärna se en förbättring tills dess, så man vet att det är på rätt väg. Vill inte att den ska hoppa runt i onödan.

Tack för era svar :)

Wilby

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jun-11 kl 14:32 »
han (den?) är upp och går nu!!!!! fantastiskt :)

Så det var nog samma som ni beskrev :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser