Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kondens  (läst 3293 gånger)

plamoa

Kondens
« skrivet: 05 aug-07 kl 09:57 »
Har någon annan är haft problem med kondens? Vi har rännilar av vatten som rinner från pumpen i källaren + rören och från toaletten (rent vatten som rinner ut där toan är fastskruvad i golvet). Rörmokarn var här och konstaterade att det bara är kondens, och att det är sånt som händer den här tiden på året. Frågan är nu: det kan väl inte vara särskilt bra för huset att vara så fuktigt? Finns det risk för fuktskador? Det kan väl inte vara normalt att ha så mycket kondens att man tror det är läckor?
Huset är urgammalt och har hållit sig utan fuktskador hittills, men nu har vi flyttat in en hel famil som anväder mer vatten så det kanske blir större påfrestnng.  

Fridolf2

• Gäst
Re:Kondens
« Svar #1 skrivet: 05 aug-07 kl 15:03 »
Har du kollat så att inte toaletten står och rinner..alltså att spolningen inte tätar ordentligt. Då blir det att den fyller på hela tiden och du får kondens på rörledningarna in, eftersom det kommer kallvatten hela tiden. Det blir ju lite samma effekt av att ni är många som använder vatten. Men kolla toastolen...

plamoa

« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 11:31 »
Tack för tips, jag har kollat det men toan står inte och spolar. Det borde ju römokarna ha märkt också, hoppas jag. Egentligen gör det mig ingenting att det sipprar vatten, jag är bara lite förbryllad. Och en massa fukt i huset känns obehagligt, även om det är ett hus som andas och förmodligen kan lösa sina egna problem.  

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 aug-07 kl 13:04 »
Lita aldrig på att en rörmokare märker saker och ting... ;) Det kan vara svårt att se att toan läcker, men det kan vi kanske utesluta. Men troligt är att du har ett litet vattenflöde nånstans..Men det behöver ju såklart inte vara skadligt. Om du har egen hydrofor med pump som hörs så skulle du ju kunna stänga alla kranar du vet om inne i huset.. och sen se om den ändå startar nån gång, då vet du ju att det går åt vatten nånstans. Om du har väldigt kallt vatten in och hydroforen står kallt så kan det ju såklart bli lite kondens även bara av att ni använder mycket vatten.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 aug-07 kl 21:35 »
Det går att isolera mot kondens,det blir värst den här årstiden när det kalla vattnet möter varmt rör.Jag har isolerat dom stående rören så det inte rinner efter dom och blir en pöl på golvet.Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser